برقی کردن کرکره های قدیمی

در این مقاله سعی داریم به نکات و الزامات تبدیل کرکره سنتی و دستی قدیمی مغازه، به کرکره برقی بپردازیم. توجه به این نکته ضروریست که در کرکره های دستی و سنتی از نیروی شفت و فنر برای بالا بردن و پایین آوردن کرکره استفاده می شود. در اینجا ما می خواهیم با روش های تبدیل کرکره دستی و سنتی قدیمی به کرکره برقی اتوماتیک آشنا شویم.
همانطور که در جریان هستید، امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، تمامی لوازم و ابزار آلات ما به سمت اتوماتیک شدن پیش می روند.
درب های اتوماتیک و کرکره های برقی امروزه بخشی از ابزارهایی هستند که ما با آنها سر و کار داریم. درب های برقی که مزایای زیاد برای مصرف کننده گان و کاربران دارند، مزایایی مثل:
– قابلیت کنترل به صورت اتوماتیک
– اشغال فضای کم و محدود
– سرعت عملکرد بالا
– هزینه نگهداری پایین
– خرابی، مشکلات فنی و استهلاک کم
– امنیت بالا
و…
اما توجه به این نکته ضروریست که بسیاری از صاحبان کسب و کار و کاسبان و مغازه داران، به دلایلی که از حوصله بحث ما خارج است، قصد تعویض کرکره های آهنی سنتی و قدیمی را که معمولا شبکه ای و زنبوری یا کرکره ای حلبی هستند را ندارند. ولی این قصد را دارند که کرکره سنتی و قدیمی خودشان را به کرکره برقی و اتوماتیک تبدیل کنند. فارغ از اینکه کرکره دستی قدیمی و سنتی شما شبکه ای، زنبوری یا ورق کرکره ای یا حلبی باشد، می توان آن را به کرکره برقی تبدیل کرد، بدون آنکه نیازی به تعویض تیغه، بدنه و ریل آن باشد.

تبدیل کرکره سنتی به کرکره برقی

قبل از هرچیز، برای تبدیل کرکره دستی سنتی و قدیمی به کرکره برقی اتوماتیک، بایستی یک موتور مناسب و متناسب با وزن و ابعاد کرکره انتخاب کنیم. این موتور الکتریکی جایگزین ترکیب سنتی شفت و فنر در کرکره های دستی و قدیمی خواهد شد. در برقی کردن و تبدیل کرکره دستی و سنتی قدیمی به کرکره برقی، انتخاب نوع موتور بسیار تعیین کننده است.
توجه کنید که برای انتخاب یک موتور کرکره برقی مناسب، چند راه کار وجود دارد، که به ترتیب در زیر آماده است:

موتوردار کردن و برقی کردن کرکره قدیمی

۱- استفاده از موتور سانترال کرکره برقی یا موتور MC (Central Motor) برای برقی و اتوماتیک کردن کرکره دستی سنتی و قدیمی:

برقی کردن کرکره های قدیمی

برقی کردن کرکره های قدیمی

موتور سانترال یا سنترال که به آن موتور مرکزی یا موتور وسط کرکره برقی می گویند، اولین گزینه ما خواهد بود.اگر در هنگام تردد در شهر دقت کنید، کرکره برقی بسیاری از مغازه ها به این نوع از موتور تجهیز شده است. این موتور مشابه تصویر زیر، روی همان لوله شفت و فنر کرکره دستی و سنتی نصب می شود. از آنجایی که این موتور بر روی لوله شفت کرکره دستی و سنتی نصب می شود، نیازی به تعویض لوله شفت قدیمی نیست. به همین دلیل هزینه و دردسرهای نصب آن به نسبت دیگر موتور های کرکره برقی کمتر است.
معمولا توان و گشتاور این موتور ۱۸۰ نیوتن است. برای استفاده از این نوع موتور باید به دو نکته توجه کرد:
الف- وزن کرکره چندان سنگین نباشد، چرا که توان این موتور خیلی بالا نیست. پس حتما باید به ابعاد و وزن کرکره دستی سنتی توجه کنیم.
ب- این موتور از توان و نیروی فنر کرکره برای بالا کشیدن و لیفت آن استفاده می کند. به همین دلیل، حتما به این نکته توجه کنید، که فنر های کرکره سالم باشد تا موتور بتواند به راحتی کرکره را بالا کشیده و لیفت کند.
بنابراین با توجه به موارد مطرح شده در بالا، می توان از موتور سانترال (سنترال) یا موتور وسط برای برقی کردن کرکره دستی استفاده کرد. توجه کنید که برای کنترل این موتور از برد موتور کرکره برقی توبلار استفاده می شود.
این نوع موتور سانترال (سنترال) یا موتور وسط کرکره برقی، مزایا و معایبی دارد که به آن اشاره شد. پس در هنگام تصمیم گیری و انتخاب نوع موتور کرکره برقی، به این نکات دقت کنید.

فروش نصب و خرید کرکره برقی سوله و انبار
مشاهده

۲- استفاده از موتور ساید کرکره برقی (‌Side Motor) برای برقی و اتوماتیک کردن کرکره دستی سنتی و قدیمی:

تبدیل کرکره سنتی به کرکره برقی

تبدیل کرکره سنتی به کرکره برقی

موتور کرکره برقی ساید که به آن موتور گیربکس دار و زنجیردار نیز می گویند، نوعی دیگری از موتور است که برای برقی کردن کرکره دستی سنتی و قدیمی استفاده می شود.

استفاده از موتور کرکره برقی ساید در کرکره دستی

الف- توان لیفت بالا:
موتور ساید کرکره برقی در توان های ۳۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ کیلوگرم به صورت تکفاز و ۱۵۰۰ کیلوگرم سه فاز در بازار موجود است. بنابراین می توان گفت اگر قصد تبدیل کرکره دستی و سنتی قدیمی مغازه یا انبار تان به کرکره برقی را دارید، می توانید روی موتور ساید حساب کنید، چون هر چقدر هم کرکره شما سنگین باشد، این موتور از پس لیفت و بالا کشیدن آن بر می آید.

ب- تعمیرات و نگهداری آسان:

تبدیل کرکره دستی به کرکره برقی

تبدیل کرکره دستی به کرکره برقی

یکی از مزایای استفاده از موتور ساید کرکره برقی، تعمیرات و نگهداری کم هزینه تر و آسان تر نسبت به موتورهای دیگر کرکره برقی است. این نوع از موتور به دلیل توان بالا و قرار گرفتن در جریان هوای آزاد (خنک سازی بهتر آن نسبت به موتور توبلار) و کمتر دچار خرابی می شود. در صورت خرابی و سوختن موتور ساید کرکره برقی، با باز کردن سه پیچ که از طریق آنها موتور ساید به صفحه پلیت وصل می شود، موتور باز شده و می توان اقدام به تعمیر و سرویس آن کرد و دیگر نیازی به باز کردن کرکره نیست.

تعمیر کرکره برقی
مشاهده

ج- قابلیت اتصال به یو پی اس (UPS) یا منبع برق اضطراری و باطری پشتیبان:
موتور های ساید عموما در دو سطح ولتاژ ۲۲۰ ولت ای سی (220V AC) و ۲۴ ولت دی سی (24V DC) تولید می شوند. بنابراین با توجه به نیاز و نظر کارشناس، می توانید یکی از دو نوع یو پی ای ای سی ۲۲۰ ولت و دی سی ۲۴ ولت را با توجه به سطح ولتاژ موتور انتخاب کنید. در یو پی اس های مخصوص موتور کرکره برقی از دو عدد باطری ۱۳ ولت ای سی (12V DC) که با هم سری شده و مجموعا ولتاژ آنها به ۲۴ ولت دی سی رسیده است، استفاده می کنیم، تا در صورت قطع برق مشکلی بابت باز و بسته کردن کرکره برقی مغازه تان نداشته باشید.

د- باز و بسته شدن کرکره با زنجیر به صورت دستی:
در صورت قطع برق و یا احیانا خرابی موتور ساید کرکره برقی، می توان کرکره را به وسیله زنجیری که بدین منظور در نظر گرفته شده باز و بسته و بالا و پایین کنیم.

ذکر این نکته ضروریست که اگر ما بخواهیم از موتور ساید برای برقی کردن کرکره دستی استفاده کنیم، بایستی لوله شفت کرکره را عوض کنیم. برای موتور های ساید کرکره برقی تا توان ۶۰۰ کیلو گرم از لوله شفت قطر ۱۱ سانتی متر یا ۴ اینچ استفاده می کنیم و برای موتور ساید با توان ۸۰۰ کیلو گرم از لوله شفت قطر ۱۳ سانتی متر یا ۵ اینچ استفاده می کنیم.

برقی کردن کرکره های سنتی

۳- استفاده از موتور توبلار کرکره برقی (Tubular Motor) برای برقی و اتوماتیک کردن کرکره دستی سنتی و قدیمی:

برقی کردن کرکره های سنتی

برقی کردن کرکره های سنتی

یکی دیگر از گزینه های ما در تبدیل کرکره دستی سنتی و قدیمی به کرکره برقی موتور توبلار است. به این نوع از موتور کرکره برقی، موتور توکار یا موتور لوله ای نیز می گویند. این موتور در توان های مختلف در بازار موجود است. یکی از ویژگی های این موتور ظاهر بهتر و شکیل تر آن نسبت به موتور سانترال و ساید است.
توان این موتور بایستی با توجه به ابعاد کرکره تعیین شود. توصیه می شود اگر قصد استفاده از موتور توبلار را دارید، برای کرکره هایی که ابعاد بزرگی ندارند و چندان سنگین نیستند از موتور توبلار با توان ۱۴۰ نیوتن استفاده کنید و اگر وزن و ابعاد کرکره بالاست از موتور توبلار صنعتی استفاده کنید.
توجه کنید که اگر ما بخواهیم از موتور توبلار برای برقی کردن کرکره قدیمی استفاده کنیم، بایستی لوله شفت کرکره را عوض کنیم. برای موتور های توبلار کرکره برقی تا توان ۱۴۰ نیوتن از لوله شفت قطر ۸ سانتی متر یا ۳ اینچ استفاده می کنیم و برای موتورهای توبلار صنعتی که توان های ۱۹۰، ۲۳۰ و ۳۳۰ نیوتن دارند از لوله شفت قطر ۱۱ سانتی متر یا ۴ اینچ استفاده می کنیم.
در پایان ذکر این نکته ضروریست که موتور های توبلار نیز مانند موتور های ساید قابلیت اتصال به یو پی اس (منبع برق اضطراری) و باطری پشتیبان را دارند.

راهنمای کامل خرید موتور ساید کرکره برقی
مشاهده

حال اگر قصددارید برای مغازه یا انبارتان، تبدیل کرکره دستی و قدیمی به کرکره برقی و اتوماتیک  انجام شود و می خواهید آن را برقی کنید، می توانید با کارشناسان فنی و فروش ما در ارتباط باشید.
جهت درخواست نصب، خرید، استعلام قیمت تبدیل کرکره دستی به کرکره برقی اعزام تیم ادادور برای نصب کرکره برقی با شماره های تماس که در بالای سایت درج شده اند، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *