راهنمای خرید موتور ساید کرکره برقی

یکی از انواع موتور های کرکره برقی، موتور کرکره برقی ساید است. به این نوع خاص از موتور درب برقی، موتور زنجیردار، موتور زنجیری،موتور گیربکس دار،موتور صنعتی یا موتور گیربکسی یا حتی موتور بیرون کرکره برقی نیز گفته می شود. فارغ از این که در بازار این نوع از موتور کرکره برقی با چه نامی شناخته می شود، به این نوع از موتور به دلیل قرار گرفتن و نصب در یک طرف کرکره برقی، موتور ساید (Side) گفته می شود. به این نکته توجه کنید که این نام، نام فنی این نوع از موتور درب کرکره ای است. استفاده از این نوع از موتور کرکره برقی در بازار کشور مان بسیار مرسوم است. در این مقاله هر آن چه باید در رابطه با موتور ساید کرکره برقی و خرید آن بدانید آورده شده است. این مقاله در واقع یک راهنمای جامع و کامل و تخصصی برای خرید موتور ساید کرکره برقی است. پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.
با مطالعه این مقاله، شما قادر به انتخاب و خرید یک نوع موتور ساید کرکره برقی مناسب با نیاز و بودجه تان خواهید بود.
در این مقاله به نکات آمده در زیر پرداخته خواهد شد:
راهنمای خرید موتور ساید کرکره برقی

موتور ساید زنجیری کرکره برقی

۱- موتور ساید زنجیری کرکره برقی چیست؟

همان طور که گفته شد، یکی از انواع موتور کرکره برقی موتور ساید است. موتور های ساید کرکره برقی بسیار پرقدرت و قوی هستند و از آنها در برخی موارد، به عنوان موتور بالابر نیز استفاده می شود. این نوع از الکتروموتور ها در بازار کشور ما بسیار محبوب بوده، و به عنوان نیروی محرکه در انواع درب های برقی و اتوماتیک کرکره ای به کار می روند. مکانیزم عملکرد این نوع از موتور کرکره برقی به صورت الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی است.
بخش الکتریکی موتور شامل دو بخش اصلی دسته بندی می شود:
بخش اول:

– روتور موتور ساید کرکره برقی(Rotor)

روتور موتور ساید کرکره برقی
روتور در واقع بخش چرخان و گردان موتور ساید کرکره برقی است که به شفت موتور متصل است.
بخش دوم:

– استاتور موتور ساید کرکره برقی(Stator)

استاتور موتور ساید کرکره برقی
استاتور در واقع همان سیم پیچی موتور ساید کرکره برقی است. در موتور های تکفاز، به یک سر از سیم پیچی، سیم فاز و به سر دیگر سیم پیچ سیم نول وصل می شود. در صورت اتصال برق، یک میدان گردان و دوار مغناطیسی، درون استاتور موتور شکل می گیرد و همین مکانیزم عملکرد موتور های الکتریکی است.
ساختار موتور ساید کرکره برقی دقیقا به همین شکل است.
بخش الکتریکی موتور ساید شامل اجزای دیگری نیز می شود که در لیست زیر آمده اند:

– رله فرمان موتور ساید کرکره برقی

رله فرمان موتور ساید کرکره برقی
فرمان های صادر شده از مرکز کنترل موتور یا همان مدار فرمان موتور، به این بخش ارسال می شود.

– رله فرمان موتور ساید کرکره برقی

رله فرمان موتور ساید کرکره برقی
از خازن جهت تامین نیروی الکتریکی جهت راه اندازی اولیه موتور الکتریکی استفاده می شود.

– کلید کنترل دستی موتور ساید کرکره برقی

کلید کنترل دستی موتور ساید کرکره برقی
از این کلید برای فرمان دادن به موتور به صورت دستی و بدون استفاده از ریموت استفاده می شود. سه فرمان اصلی بالا، پایین و استپ (ایست و توقف) را اپراتور می تواند از طریق این کلید به موتور ارسال کند که کاربرد های زیادی می تواتد داشته باشد.
و …
بخش الکترونیکی موتور ساید کرکره برقی شامل دو بخش اصلی می شود:

– برد مدار فرمان ،رسیور و مرکز کنترل موتور ساید کرکره برقی

برد مدار فرمان موتور ساید کرکره برقی
مدار فرمان موتور ساید که به اصطلاح به آن رسیور که به معنی دریافت کننده نیز هست گفته می شود، مغز و مرکز کنترل سیستم جهت ارسال و دریافت فرمان های الکتریکی است. در واقع مرکز کنترل یک برد الکترونیکی است که می تواند موتور ساید کرکره برقی پارکینگ، مغازه یا فروشگاه شما را کنترل کند.

– ریموت کنترل موتور کرکره برقی

ریموت کنترل موتور کرکره برقی
از ریموت کنترل برای ارسال فرمان به برد مدار فرمان موتور ساید کرکره برقی استفاده می شود. معمولا موتور های ساید دارای دو یا سه عدد ریموت با کد لرن یا لرنینگ با فرکانس ۴۳۳ هستند.

بخش مکانیکی موتور ساید کرکره برقی شامل قسمت های زیر می شود:

اجزای موتور ساید کرکره برقی

– پایه گیربکس (Gearbox) موتور ساید

پایه گیربکس (Gearbox) موتور ساید
پایه گیربکس قسمتی از موتور ساید است که حرکت دورانی شفت موتور را به صفحه پلیت موتور منتقل می کند. پایه گیربکس ها معمولا سه پیچ یه سه پایه هستند. در مدل های قدیمی چهار پیچ و چهار پایه نیز وجود دارد.

– صفحه پلیت موتور ساید کرکره برقی

صفحه پلیت در واقع همان گیربکس موتور ساید است که از قسمت ها و بخش های مختلفی تشکیل شده است که این بخش ها را به تفکیک در تصویر زیر می بینید.
صفحه پلیت موتور ساید کرکره برقی
وظیفه صفحه پلیت (Plate) انتقال قدرت موتور و چرخش شفت موتور به درام و لوله شفت کرکره برقی است. ابعاد خورشیدی صفحه پلیت با سرعت موتور یک رابطه فیزیکی دارد. هر چه ابعاد خورشیدی کوچک تر، سرعت موتور بیشتر است و هرچه ابعاد خورشیدی بزرگ تر، سرعت موتور کم تر است.

– خلاص کن موتور کرکره برقی ساید

زنجیر و خلاص کن موتور کرکره برقی ساید این بخش از موتور کرکره برقی برای زمانی در نظر گرفته شده که برق قطع شده باشد. در این صورت از طریق خلاص کن و کلاچ، موتور را خلاص کرده سپس با استفاده از زنجیر کرکره را بالا و پایین می آوریم.

اسامی موتور کرکره برقی ساید در بازار

در بازار موتور کرکره برقی ساید به چه نام هایی شناخته می شود؟
در بازار و نزده عامه مردم این نوع از موتور کرکره برقی با نام های مختلفی شناخته می شود. برقی از این نام ها در زیر آمده است:
– موتور ساید کرکره برقی
– موتور بیرون کرکره برقی
– موتور زنجیردار (زنجیر دار) کرکره برقی
– موتور زنجیری کرکره برقی
– موتور گیربکس دار کرکره برقی
– موتور گیرکسی کرکره برقی
– موتور صنعتی کرکره برقی
– موتور کنار کرکره برقی
– موتور درب برقی
– موتور درب کرکره ای
و….
این ها برخی از نام هایی است که در بازار به این نوع از موتور کرکره برقی نسبت داده می شود.
موتور کرکره برقی

انواع موتور ساید زنجیری کرکره برقی

۳- دسته بندی انواع موتور های ساید زنجیری کرکره برقی به صورت زیر می باشد:
موتور های ساید و زنجیردار کرکره برقی براساس نوع ولتاژ، تعداد فاز، سرعت و نوع سیم پیچی دسته بندی می شوند.
پیش از هر چیز در رابطه با برق ای سی و دی سی صحبت می کنیم.
در مهندسی برق ما در مجموع دو نوع سیگنال داریم، سیگنال ای سی (AC) و سیگنال دی سی (DC).
برق اسی سی (AC)، همان برق شهر است که مخفف عبارت Alternating Current یا همان جریان متناوب است. این نوع از جریان به صورت سینوسی بوده و فرکانس آن در کشور ما ۵۰ هرتز است. در برخی از کشور ها، فرکانس برق شهر ۶۰ هرتز می باشد.سطح ولتاژ برق شهر یا همان برق ای سی در حالت تکفاز ۲۲۰ ولت (220V AC) و در حالت سه فاز ۳۸۰ ولت (380V AC) است.
موتور های ساید کرکره برقی که با برق شهر کار می کنند به عنوان موتور ساید ای سی شناخته می شوند. برای کارکرد این نوع از موتور های کرکره برقی، فقط کافیست که آنها را به پریز برق وصل کنید.
حال این سوال پیش می آید که برق دی سی (DC) چیست؟ به این نکته توجه کنید که DC مخفف Direct Current به معنای جریان مستقیم است. این نوع از برق، مشابه ولتاژ و جریان خروجی یک باطری بوده و سیگنال آن یک خط صاف است. ولتاژ استاندارد دی سی ۱۲ ولت و ۲۴ ولت (12V DC و 24V DC) است. موتور های ساید دی سی کرکره برقی، دارای ولتاژ ۲۴ ولت دی سی هستند.
حال که مفهوم علمی و فنی موتور ساید ای سی و دی سی را شرح دادیم به دسته بندی انواع موتور ساید کرکره برقی می پردازیم.
موتور کرکره برقی ساید ای سی
۱-۳- انواع موتور ساید کرکره برقی بر اساس نوع ولتاژ:
– موتور ساید کرکره برقی ای سی (AC):
رایج ترین نوع موتور ساید کرکره برقی، موتور ای سی است. این نوع از موتور کرکره برقی همان طور که در بالا گفته شده با برق شهر کار می کند.
موتور های ساید کرکره برقی ای سی خود به دو دسته تقسیم می شوند:
– موتور ساید ای سی تکفاز ۲۲۰ ولت (220‌V AC):
معمولا موتور های ساید از توان ۳۰۰ کیلوگرم تا ۱۰۰۰ کیلوگرم به صورت تکفاز یا یک فاز تولید می شوند.
– موتور ساید ای سی سه فاز ۳۸۰ یا ۴۰۰ ولت (380/400V AC):
معمولا، موتور های ساید صنعتی با توان بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم به صورت سه فاز (۳ فاز) تولید می شوند. تولید موتور ساید کرکره برقی با توان قدرت سه فاز دو مزیت مهم دارد. یکی کوچک تر شدن حجم موتور و سیم پیچی موتور و به تبع آن کاهش قیمت موتور و دیگری قدرت بالاتر و تولید گرمای کمتردر الکتروموتور کرکره برقی. در این صورت موتور ساید کرکره برقی شما می تواند کرکره سنگین تری را تا ارتفاع بالاتری بالا بکشد یا به اصطلاح لیفت کند.
– موتور ساید کرکره برقی دی سی (DC):
این نوع از موتور کرکره برقی برای کارکرد نیاز به یک دستگاه مبدل دارد که به اصطلاح در بازار به آن یو پی اس (UPS) می گویند. خروجی این نوع از یو پی اس ها که در واقع نوعی دی سی شارژ هستند و برق را در باطری ذخیره می کنند، ۲۴ ولت دسی (24V DC) است. در یو پی اس ها از دو عدد باطری ۱۲ ولت که با هم سری شده اند استفاده می شود. وقتی ما دو باتری ۱۲ ولت را با هم سری می کنیم، ولتاژ نهایی باتری ها ۲۴ ولت خواهد بود. به دستگاه یو پی اس، به اصطلاح دستگاه ذخیره برق یا دستگاه ذخیره برقدر باتری نیز می گویند.
البته به این نکته توجه کنید که موتور های ای سی نیز قابلیت اتصال به یو پی اس را دارند، البته خروجی یو پی اس در این حالت بایستی ۲۲۰ ولت ای سی باشد.
۲-۳- دسته بندی انواع موتور ساید بر اساس سرعت کارکرد:
در مجموع موتور های گیربکس دار و گیربکسی کرکره برقی بر اساس سرعت چرخش به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
– موتور کرکره برقی ساید با سرعت نرمال:
سرعت نرمال موتور های ساید کرکره برقی ۵,۴ دور بر دقیقه یا همان 5,4R.P.M است. R.P.M مخفف Round per minute یا همان دور بر دقیقه است.
– موتور ساید کرکره برقی پر سرعت یا سریع:
به این نوع از موتور های ساید کرکره برقی موتور پرسرعت یا سریع (Fast یا High Speed) می گویند. این نوع از موتور های کرکره برقی دارای دور بالاتری هستند و در برخی پروژه ها مثل ایستگاه های آتش نشانی و … مورد استفاده قرار می گیرند. در موتور های پرسرعت در واقع گیربکس موتور تغییر کرده است. با کوچک تر کردن خورشیدی گیربکس موتور و کوتاه کردن زنجیر آن، سرعت موتور افزایش می یابد.
۳-۳- دسته بندی موتور های ساید کرکره برقی بر اساس نوع سیم پیچی:
برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به مقاله زیر که در رابطه با تفاوت موتور ساید با سیم پیچ مس و آلومینیوم است مراجعه کنید.
– موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ مس:
یکی از انواع سیم پیچی در موتور های ساید کرکره برقی، سیم پیچی مسی است. استفاده از سیم پیچ مسی در موتور های ساید کرکره برقی باعث کاهش دما در موتور، طول عمر و دوام بیشتر موتور می شود.
از نظر قیمتی، موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچی مسی از موتور ساید با سیم پیچ آلومینیومی گران تر است.
– موتود ساید کرکره برقی با سیم پیچ آلومینیوم:
موتور های ساید کرکره برقی سیم پیچی آلومینیومی در بازار کشور ما به دلیل قیمت پایین تر، بسیار رایج هستند. تنها مزیت موتور کرکره برقی ساید سیم پیچ آلومینیوم، قیمت پایین تر آن نسبت به موتور سیم پیچ مس است.

توان موتور ساید کرکره برقی

4- توان موتور های ساید کرکره برقی را با هم ببینیم:

توان موتور های ساید کرکره برقی
توان موتور های ساید زنجیری و زنجیر دار کرکره برقی که در بازار موجود هستند، نه بر اساس وات، کیلو وات یا اسب بخار، بلکه بر اساس کیلوگرم (Kg) بیان می شوند. مثلا موتور ساید کرکره برقی ۳۰۰ کیلو یا مثلا موتور ساید کرکره برقی ۵۰۰ یا ۶۰۰ کیلوگرم. موتور کرکره برقی زنجیر دار ۳۰۰ کیلوگرم، به این معنی است که این نوع از موتور زنجیری کرکره برقی می تواند، یک کرکره برقی به وزن ۳۰۰ کیلوگرم را تا ارتفاع حداکثر ۶ متر بالا بکشد.
حال یک سوال در اینجا پیش می آید. آیا یک موتور ساید با توان ۳۰۰ کیلوگرم، واقعا توانایی بالا کشیدن و لیفت یه وزنه ۳۰۰ کیلوگرمی را دارد؟!
پاسخ ما به عنوان یک کارشناس منفی است. توان ذکر شده بر روی پلاک موتور توسط کمپانی و کارخانه سازنده، توان نامی و اسمی موتور است. این موتور کرکره برقی در شرایط ایده آل می تواند این بار را جا به جا کند. توصیه ما به شما دوستان و مشتریان گرامی این است که اگر می خواهید طول عمر موتور کرکره برقی ساید شما زیاد شود، حداکثر به اندازه نصف توان نامی موتور، از موتور کرکره برقی بهره برداری کنید. مثلا اگر توان موتور شما ۳۰۰ کیلوگرم است، حداکثر وزن ۱۵۰ کیوگرم بار روی موتور قرار دهید. برای موتور  ساید کرکره برقی با توان ۵۰۰ و ۶۰۰ کیلوگرم، توصیه ما این است که حداکثر وزن کرکره برقی شما با احتساب وزن لوله شفت، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم باشد. به عبارت دیگر، هرگز از موتور ساید گیربکس دار کرکره برقی در حالت بار کامل (Full Load) استفاده نکنید.
توان های استاندارد موتور ساید کرکره برقی

– توان های استاندارد موتور ساید کرکره برقی

– موتور ساید کرکره برقی ۳۰۰ کیلوگرم (سیصد کیلوگرم)
– موتور ساید کرکره برقی ۵۰۰ کیلوگرم (پانصد کیلوگرم)
– موتور ساید کرکره برقی ۶۰۰ کیلوگرم (ششصد کیلوگرم)
– موتور ساید کرکره برقی ۸۰۰ کیلوگرم (هشتصد کیلوگرم)
– موتور ساید کرکره برقی ۱۰۰۰ کیلوگرم (هزار کیلوگرم)
– موتور ساید کرکره برقی۱۲۰۰ کیلوگرم (هزار و دویست کیلوگرم)
– موتور ساید کرکره برقی ۱۵۰۰ کیلوگرم (هزار و پانصد کیلوگرم)
همان طور که پیشتر گفته شد، موتور های ساید گیربکسی کرکره برقی تا توان ۱۰۰۰ کیلوگرم به صورت تک فاز یا یک فاز تولید و عرضه می شوند.
حال این سوال پیش می آید که توان موتور کرکره برقی ساید، بر سایز لوله شفت و درام کرکره برقی نیز تاثیر گذار است؟
بله.
موتور های ساید با توان ۳۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ کیلوگرم به لوله شفت قطر ۱۱ سانتی متر یا ۴ اینچ نیاز دارند. موتور ساید با توان ۸۰۰ کیلوگرم به لوله شفت و درام با قطر ۱۳ سانتی متر یا ۵ اینچ و موتور ساید با توان ۱۰۰۰ کیلوگرم به لوله شفت و درام با قطر ۱۶ یا ۶ اینچ نیاز خواهند داشت. این استاندارد تقریبا برای تمامی موتور های ساید کرکره برقی موجود در بازار صادق است.
موتور های ساید کرکره برقی

کاربرد موتور ساید کرکره برقی

۵- کاربرد های موتور ساید کرکره برقی به چه صورت می باشد:
موتور های ساید زنجیری کرکره برقی به دلیل قدرت زیاد، نگهداری آسان و کم هزینه، قیمت مناسب، رنج توان بالا و …. در انواع درب های برقی کرکره ای به کار می روند.
انواع کاربردهای موتور ساید زنجیردار در زیر آمده است:
– موتور کرکره برقی پارکینگ و درب حیاط
– موتور کرکره برقی بانک
– موتور کرکره برقی صرافی و طلا فروشی
– موتور کرکره برقی سوله و انبار کارگاه و کارخانه
– موتور کرکره برقی درب گاراژ
– موتور بالابر صنعتی
و …
در هنگام خرید موتور زنجیری کرکره برقی حتما به نوع کاربری تان نیز دقت کنید تا انتخابی مناسب با نیاز و بودجه تان داشته باشید.

مزایای موتور ساید کرکره برقی

6- موتور ساید زنجیری کرکره برقی دارای مزایای زیادی است. این مزیت ها در زیر آمده است:
– قدرت زیاد و پرقدرت بودن موتور ساید زنجیردار
– قیمت مناسب این نوع از موتور کرکره برقی
– نگهداری و تعمیرات آسان و کم هزینه تر موتور زنجیری به نسبت موتور توبلار
– بالا و پایین بردن کرکره برقی توسط زنجیر و به صورتی دستی در صورت قطع برق
– امکان لیفت و بالا کشیدن کرکره برقی تا ارتفاع زیاد
– طول عمر بیشتر و خرابی کمتر
– سر و صدای کمتر در هنگام کار در مقایسه با موتور توبلار
– خنک سازی موتور در هنگام کارکرد که همین مورد باعث افزایش عمر سیم پیچ موتور می شود
– امکان استفاده و بهره برداری از آپشن ها و امکانات امنیتی مثل سنسور چشمی، قابلیت آنتی کراش و …
اگر ظاهر کار برای تان اولویت نیست، و به دنبال یک موتور کرکره برقی قدرتمند و بی دردسر می گردید، توصیه ما به شما خرید موتور ساید زنجیری کرکره برقی است.

معایب موتور ساید کرکره برقی

7- موتور های ساید زنجیر دار کرکره برقی دارای مزایای زیاد هستند، اما مشابه هر تجهیزی دارای معایبی هستند که در لیست زیر آمده است:
– زیبایی کمتر موتور ساید زنجیردار به نسبت موتور توبلار کرکره برقی
– دور موتور کمتر موتور ساید زنجیری به نسبت موتور توبلار
– قرار گرفتن موتور ساید در معرض باد، باران و برف و …
– امکان سرقت موتور توسط سارقان، در صورتی که از کاور موتور ساید استفاده نکنیم.
برای رفع این مشکل، توصیه ما استفاده از کاور، قاب و باکس موتور ساید زنجیری کرکره برقی است. بدین ترتیب موتور علاوه بر حفاظت در برابر باد و باران، از سرقت نیز محافظت خواهد شد. خرید و نصب کاور (قاب و باکس) برای موتور ساید زنجیردار چندان هزینه ای برای شما نخواهد داشت ولی مزایای زیادی به همراه خواهد داشت.
تا اینجا دیدیم که موتور های ساید علاوه بر مزایای زیاد، معایبی هم دارند. البته مزیت های موتور های ساید زنجیری کرکره برقی به نسبت معایب آن بسیار بیشتر است.

بالا بردن امنیت کرکره برقی

۸- آپشن های مختلف و امنیتی موتور ساید کرکره برقی که باعث بالا رفتن امنیت کرکره برقی می شود در زیر باهم مرور می کنیم.
– قابلیت آنتی کراش یا ضد برخورد با مانع:
برخی از موتور های ساید گیربکس دار کرکره برقی دارای آپشن امنیتی هستند با نام آنتی کراش (Anti Crash) یا آنتی کراش. حال این سوال پیش می آید که این آپشن چیست و چه کاربردی دارد؟
بسیار اتفاق افتاده که درب کرکره برقی در زمان بسته شدن و پایین آمدن به خودرو، عابر یا یک شی برخورد کند. در این صورت ممکن است شاهد خسارت های مالی و خدای ناکرده جانی باشیم. در خوش بینانه ترین حالت، در صورتی که یک شی زیر کرکره برقی قرار بگیرد، کرکره برقی به دور خود چرخیده و سر تیغه ها از جایی که به لوله شفت پیچ شده اند جدا می شوند و کرکره برقی از ریل خارج می شود. آپشن آنتی کراش که به فارسی می توان گفت قابلیت ضد برخورد، این قابلیت را به موتور ساید زنجیری کرکره برقی می دهد که پس از برخورد با مانع به صورت هوشمند و اتوماتیک،کرکره برقی به سمت بالا جمع شود.
در صورت استفاده از برد مدار فرمان و رسیور فول کانال و فول آپشن برای موتور ساید کرکره برقی، می توانید از آپشن ها و قابلیت های امنیتی زیر بهره مند شوید:
– قابلیت اتصال سنسور چشمی تشخیص مانع مادون قرمز یا فوتوسل
– قابلیت اتو کلوز (Auto Close) یا همان بسته شدن اتوماتیک و خودکار کرکره برقی
– قابلیت اتصال چراغ چشمک زن خطر یا همان چراغ فلاشر و….

لوازم پک و جعبه موتور ساید کرکره برقی

۹- پک و جعبه موتور ساید کرکره برقی شامل چه لوازم و تجهیزاتی می شود؟
پک و جعبه موتور ساید زنجیردار کرکره برقی کامل بوده و شامل دو جعبه و کارتون جداگانه می شود که شامل لوازم و تجهیزات زیر است:
– یک کارتون شامل موتور ساید کرکره برقی، برد مدار فرمان، و ریموت کنترل درب برقی
– یک کارتون هم شامل صفحه پلیت موتو ساید زنجیری و گیربکس و متعلقات آن می شود.
البته امکان فروش و خرید جداگانه هر یک از لوازم و قطعات در صورت درخواست مشتری وجود دارد.
البته برخی از برند های موتور ساید کرکره برقی که ارزان قیمت نیز هستند به صورت یک جعبه و کارتون عرضه می شوند. دلیل این کار صرفه جویی وارد کننده و تولید کننده در هزینه بسته بندی است.

خرید موتور کرکره برقی ساید

۱۰- در هنگام خرید موتور کرکره برقی ساید باید به چه نکاتی توجه کنید.
در هنگام خرید موتور زنجیری و زنجیردار کرکره برقی به نکات و پارامتر های زیر توجه کنید:
– توان و قدرت موتور ساید زنجیری کرکره برقی
– برند موتور ساید زنجیری کرکره برقی
– جنس و نوع سیم پیچ موتور ساید زنجیری کرکره برقی (آلومینیوم یا مس)
– قیمت موتور ساید زنجیری کرکره برقی
– لوازم جانبی و امکانات و آپشن های امنیتی موتور ساید کرکره برقی
– تعداد ریموت موتور زنجیری ساید کرکره برقی
– کیفیت و دوام موتور زنجیردار کرکره برقی
– ضخامت صفحه پلیت و گیربکس موتور ساید زنجیری کرکره برقی
خرید موتور کرکره برقی ساید

عوامل موثر در قیمت موتور ساید کرکره برقی

۱۱- قیمت موتور کرکره برقی ساید به چه عواملی بستگی دارد؟
قیمت موتور ساید زنجیری به عوامل و پارامتر های آماده در زیر بستگی دارد:
– توان موتور ساید کرکره برقی
– نوع سیم پیچ موتور ساید کرکره برقی
– نوع و امکانات برد مدار فرمان موتور ساید کرکره برقی
– کیفیت موتور و متعلقات و لوازم جانبی موتور ساید کرکره برقی
و….

اجزای موتور ساید کرکره برقی

۱۲- تصویری از اجزای مختلف موتور ساید زنجیری کرکره برقی به همراه صفحه پلیت گیربکس و متعلقات.
همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، تمامی اجزا الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی یک دستگاه موتور ساید زنجیردار شماره گذاری و نام گذاری شده اند. در این تصویر، تمامی اجزای موتور نام گذاری شده و شرح آن آمده است.
۱) مرکز کنترل و فرمان موتور ساید کرکره برقی:
مرکز کنترل و فرمان موتور ساید کرکره برقی
رله فرمان موتور ساید زنجیری در این قسمت و زیر کلگی و تاج و کلاهک موتور قرار دارد. با باز کردن سه پیچ می توان به رله موتور دسترسی داشت.
۲) کابل فرمان و قدرت موتور ساید زنجیردار کرکره برقی:
کابل فرمان و قدرت موتور ساید زنجیردار کرکره برقی
موتور ساید کرکره برقی دارای دو دسته کابل است. کابل برق و قدرت که مستقیم به دوشاخه برق متصل می شود. و کابل فرمان که وظیفه انتقال سیگنال های فرمان صادر شده از برد مدار فرمان به موتور ساید زنجیردار را بر عهده دارد.
۳) کلید کنترل دستی موتور ساید زنجیری کرکره برقی:
با استفاده از این کلید سه حالته، می توان سه فرمان بالا، پایین و استپ (ایست) را به موتور ساید بدون نیاز به ریموت صادر کرد.
۴) دوشاخه برق موتور ساید کرکره برقی:
دو شاخه برقی ارت دار یا با هادی حفاظتی جهت اتصال به پریز برق. اگر سیستم برق شما دارای سیستم ارت و زمین است، حتما یه سیم ارت به پریز مخصوص موتور کرکره برقی اختصاص دهید.
۵) میکروسوئیچ موتور ساید کرکره برقی (Micro switch):
میکروسوئیچ موتور ساید کرکره برقی
وظیفه میکرو سوئیچ (میکروسوییچ) تنظیم جد بالا و پایین موتوررساید زنجیری کرکره برقی است. در مجموعه میکروسوئیچ موتور ساید، چهار عدد لیمیت سوئیچ قرار گرفته است. در صورت خرابی میکروسوییچ موتور ساید، موتور کرکره برقی جایگاه و حد بالا و پایین خود را برای قطع کردن گم می کند. به همین دلیل موتور بدون توقف کا کرده و کرکره برقی از ریل خارج می شود و یا بیش از حد باز شده و همین مورد باعث شکستن و بریدن پیچ اتصال سر تیغه و تیغه انتهایی به لوله شفت و درام کرکره برقی می شود. در صورت خرابی میکروسوئیچ موتور ساید امکان تعمیر و تعویض آن وجود دارد.
۶) زنجیر موتور ساید کرکره برقی:
زنجیر موتور ساید کرکره برقی:
به همراه موتور ساید کرکره برقی، یک کیسه وجود دارد که زنجیر در داخل آن قرار می گیرد. از این زنجیر برای بالا و پایین بردن کرکره برقی و درب کرکره ای در زمان قطعی برق استفاده می شود. این گزینه در زمان قطع برق می تواند به شما برای باز و بسته کردن درب کرکره برقی به صورت دستی کمک کند.
۷) صفحه پلیت و صفحه گیربکس موتور ساید کرکره برقی:
صفحه پلیت و صفحه گیربکس موتور ساید کرکره برقی
این بخش از موتور ساید زنجیری کرکره برقی، بخش مکانیکی و مکانیکال کرکره برقی است که نیروی مکانیکی حاصل از چرخش شفت موتور را به لوله شفت و درام کرکره برقی منتقل می کند.
صفحه پلیت و صفحه گیربکس و زنجیر موتور ساید در دو مدل سه پیچ (۳ پیچ) و چهار پیچ (۴ پیچ) تولید می شوند. البته صفحه پلیت موتور ساید سه پیچ کرکره برقی امروز متداول تر است.
در تصویر زیر،کلیه قطعات و اجزاء صفحه پلیت یک موتور ساید زنجیری و زنجیردار با نام هر جزء و قطعه به صورت کامل و جامع آمده است.
۸) کلاچ خلاص کن موتور ساید زنجیری کرکره برقی:
کلاچ خلاص کن موتور ساید زنجیری کرکره برقی
در شرایط قطع برق، با استفاده از کلاچ خلاص کن، ابتدا موتور را خلاص کرده، سپس با استفاده از زنجیر می توانیم کرکره برقی را بالا و پایین و باز و بسته کنیم.
۹) استاتور (Stator) موتور ساید زنجیری کرکره برقی:
استاتور (Stator) موتور ساید زنجیری کرکره برقی
همان طور که پیش از این نیز گفته شد، استاتور (Stator) موتور ساید زنجیری کرکره برقی، در واقع همان سیم پیچی موتور ساید کرکره برقی است. در موتور های تکفاز، به یک سر از سیم پیچی، سیم فاز و به سر دیگر آن سیم پیچ، سیم نول متصل می شود. در صورت اتصال برق به دو سر سیم پیچ موتور، یک میدان گردان و دوار مغناطیسی، درون استاتور موتور شکل می گیرد و همین مکانیزم عملکرد موتور های الکتریکی است. در موتور های ساید زنجیردار کرکره برقی، جنس آلیاژ سیم پیچ استاتور به سه دسته کلی تقسیم می شود:
– موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ مس (Copper)
– موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ آلومینیوم (Aluminium)
– موتور ساید کرکره برقی با روکش مس (CCA)
در صورتی که می خواهید از تفاوت موتور ساید سیم پیچ مسی با موتور ساید سیم پیچ آلومینیومی آگاه شوید، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.
به این نکته توجه کنید که در صورت سوختن و خرابی سیم پیچی استاتور، امکان تعویض و تعمیر استاتور و یا سیم پیچی مجدد آن وجود دارد.
۱۰) روتور (Rotor) موتور ساید زنجیری کرکره برقی:‌
روتور (Rotor) موتور ساید زنجیری کرکره برقی
روتور در واقع بخش چرخان و گردان موتور ساید کرکره برقی است که به شفت موتور متصل است.
روتور موتور کرکره برقی نیز مثل استاتور دارای دو نوع سیم پیچی است:
– روتور موتور ساید زنجیری با سیم پیچ مس
– روتور موتور ساید زنجیری با سیم پیچ آلومینیوم
در صورت آسیب دیدن روتور موتور ساید، امکان تعویض آن و تعویض بلبرینگ آن وجود خواهد داشت.
۱۱) پایه گیربکس موتور ساید زنجیردار کرکره برقی:
پایه گیربکس موتور ساید زنجیردار کرکره برقی
پایه گیربکس موتور ساید کرکره برقی جزو قطعات و اجزا مکانیکی موتور ساید است. وظیفه این قطعه مکانیکی انتقال نیروی شفت موتور به صفحه پلیت موتور ساید کرکره برقی است. این قطعه نیاز به روغن کاری و مراقبت و نگهداری دارد.
۱۲) ریموت کنترل موتور ساید زنجیردار کرکره برقی:
ریموت کنترل موتور ساید زنجیردار کرکره برقی
یکی از اجزای الکترونیکی موتور ساید کرکره برقی، ریموت کنترل آن است. معمولا ریموت های موجود در جعبه و پک موتور زنجیری کرکره برقی از نوع لرنینگ یا همان کد لرن هستند با فرکانس ۴۳۳. برخی از موتور ها دارای دو عدد ریموت و برخی دیگر دارای سه عدد ریموت هستند.
۱۳) برد مدار فرمان موتور ساید کرکره برقی:
برد مدار فرمان موتور ساید کرکره برقی

برد مدار فرمان، رسیور یا مرکز کنترل موتور ساید زنجیری کرکره برقی، یک دستگاه الکترونیکی است که وظیفه آن کنترل و ارسال و دریافت فرمان به موتور ساید گیربکس دار است. برد های مدار فرمان موتور کرکره برقی‌، دارای انواع مختلف و آپشن ها و قابلیت های امنیتی مختلفی هستند. برخی از این رسیور ها تک کانال و برخی چهار کانال هستند. برخی قابلیت هایی مثل اتصال سنسور چشمی و فتوسل کرکره برقی را دارند و برخی نیز قابلیت اتصال به چراغ خطر چشمک زن و فلاشر را دارند. برخی از برد های مدار فرمان و مرکز کنترل های موتور ساید، ساده هستند و امکانات و قابلیت های خاصی ندارند.

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای
مشاهده

آموزش خواندن یه نمونه پلاک موتور ساید ای سی و دی سی

۱4- آموزش خواندن یه نمونه پلاک موتور ساید ای سی و دی سی را ببینیم.
در ادامه این آموزش جامع و کامل موتور ساید کرکره برقی، در این بخش قصد داریم پلاک یک موتور ساید کرکره برقی ای سی ۲۲۰ ولت و یک موتور ساید کرکره برقی دی سی ۲۴ ولت که هر دو دارای توان ۳۰۰ کیلوگرم هستند را بررسی کنیم.
۱-۱4- پلاک موتور ساید ای سی ۲۲۰ ولت (220V AC) با توان ۳۰۰ کیلوگرم برند نوبل:

آموزش خواندن یه نمونه پلاک موتور ساید ای سی و دی سی
۱) ولتاژ ای سی ۲۲۰ ولت و فرکانس موتور ساید
۲) جریان در حالت بار کامل موتور ساید ای سی برحسب آمپر
۳) جریان در حالت بی باری موتور ساید ای سی بر حسب آمپر
۴) توان در حالت بار کامل موتور ساید ای سی بر حسب وات
۵) توان در حالت بی باری موتور ساید ای سی بر حسب وات
۶) حداکثر و ماکزیمم ارتفاع لیفت موتور ساید ای سی بر حسب متر
۷) توان نامی موتور ساید ای سی  بر حسب کیلوگرم
۸) آی پی موتور ساید:
معمولا آی پی موتور های ساید IP44 است. رقم اول درجه مقاوت موتور در برابر نفوذ گرد و غبار و رقم دوم درجه مقاومت موتور در برابر نفوذ آب است. در بهترین حالت، بالاترین آی پی IP68 است.
۹) حداکثر زمان عملکرد موتور ساید ای سی برحسب دقیقه
۱۰) رنج دمای استاندارد برای عملکرد موتور ساید ای سی: منفی ۲۰ تا مثبت ۵۰ درجه سانتی گراد.
۱۱) قطر بدنه موتور ساید ای سی بر حسب متر

آموزش کد دادن به ریموت یو پی اس موتور کرکره برقی
مشاهده

۲-۱4- پلاک موتور ساید دی سی ۲۴ ولت (24V DC) با توان ۳۰۰ کیلوگرم برند اکسز (اکسس):

پلاک موتور ساید دی سی ۲۴ ولت (24V DC) با توان ۳۰۰ کیلوگرم برند اکسز (اکسس)

۱) ولتاژ دی سی ۲۴ ولت
۲) جریان در حالت بار کامل موتور ساید دی سی برحسب آمپر
۳) جریان در حالت بی باری موتور ساید دی سی بر حسب آمپر
۴) توان در حالت بار کامل موتور ساید دی سی بر حسب وات
۵) توان در حالت بی باری موتور ساید دی سی بر حسب وات
۶) گشتاور موتور ساید دی سی بر حسب نیوتن متر
۷) حداکثر و ماکزیمم ارتفاع لیفت موتور ساید دی سی بر حسب متر
۸) توان نامی موتور ساید دی سی بر حسب کیلوگرم
۹) سرعت خروجی موتور بر حسب دور بر دقیقه (R.P.M)
۱۰) آی پی موتور ساید:
معمولا آی پی موتور های ساید IP44 است. رقم اول درجه مقاوت موتور در برابر نفوذ گرد و غبار و رقم دوم درجه مقاومت موتور در برابر نفوذ آب است. در بهترین حالت، بالاترین آی پی IP68 است.
۱۱) حداکثر زمان عملکرد موتور ساید دی سی برحسب دقیقه
۱۲) رنج دمای استاندارد برای عملکرد موتور ساید دی سی: منفی ۲۰ تا مثبت ۵۰ درجه سانتی گراد.

۱5- موتور ساید زنجیری با یو پی اس و دستگاه ذخیره برق

موتور ساید زنجیری با یو پی اس و دستگاه ذخیره برق

همان طور که حتما در جریان هستید، دستگاه یو پی اس ‌(UPS) دستگاهی است جهت ذخیره کردن برق و انرژی الکتریکی در باطری (باتری). کلمه یو پی اس (UPS) مخفف uninterruptible power supply به معنی دستگاه منبع تغذیه بی وقفه و وقفه ناپذیر است که توانایی این را دارد که برق ۲۲۰ ولت ای سی را که همان برق شهر است، به برق ۱۲ ولت دی سی جهت ذخیره سازی در باطری ها تبدیل کند. به همین دلیل به این دستگاه، دستگاه باطری دار یا دستگاه ذخیره برق موتور ساید زنجیری کرکره برقی نیز گفته می شود. به یو پی اس هایی که در صنعت درب های برقی و اتوماتیک برای موتور های ساید زنجیری و زنجیردار کرکره برقی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای دو سطح ولتاژ هستند:
۱5-۱- یو پی اس ای سی ۲۲۰ ولت موتور ساید زنجیری کرکره برقی(UPS 220V AC):
خروجی این نوع از یو پی اس ۲۲۰ ولت و ای سی بوده و برای موتور های ساید زنجیری با ولتاژ ۲۲۰ ولت مناسب است.

تعمیر کرکره برقی
مشاهده

۱5-۲- یو پی اس دی سی ۲۴ ولت موتور ساید زنجیری کرکره برقی (UPS 24V DC):
خروجی این نوع از یو پی اس ۲۴ ولت دی سی بوده و برای موتور های ساید زنجیری با ولتاژ ۲۴ ولت مناسب است.
به این نکته دقت کنید که وقتی صحبت از موتور ساید زنجیردار یو پی اس دار و باطری دار (باتری دار) می شود، منظور موتور دی سی ۲۴ ولت است که در پک و جعبه موتور یک دستگاه یو پی اس ۲۴ ولت به همراه دو عدد باطری ۱۲ ولت قرار گرفته است.
باتری (باطری) های مناسب برای یو پی اس موتور های ساید از نوع ۱۲ ولت با جریان ۵ آمپر ساعت است. بدین منظور دو عدد باتری ۱۲ ولت با یکدیگر به صورت سری وصل می شوند تا ولتاژ خروجی آنها به ۲۴ ولت برسد.
در هنگام خرید موتور ساید زنجیری یو پی اس دار و باطری دار (باتری دار) حتما به این نکته توجه کنید، که این دستگاه در واقع کار برد مدار فرمان، رسیور و مرکز کنترل را برای موتور ساید زنجیر دار شما انجام می دهد. بنابراین دیگر نیازی به برد مدار فرمان و رسیور نخواهید داشت.
نکته دیگری که بایستی در هنگام خرید به آن توجه کنید، این است که یو پی اس های موتور ساید زنجیر دار کرکره برقی از نظر امکانات و آپشن به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند:
– یو پی اس موتور ساید زنجیری کرکره برقی ساده

- یو پی اس موتور ساید زنجیری کرکره برقی ساده

– یو پی اس موتور ساید زنجیری کرکره برقی فول کانال و فول آپشن کرکره برقی
یو پی اس ها و دستگاه های ذخیره برق فول کانال و فول آپشن به شما امکان استفاده از دستگاه در حالت ۴ کانال را می دهند. هم چنین امکان نصب سنسور چشمی (فوتوسل) جهت تشخیص مانع و هم چنین امکان نصب جراغ خطر چشمک زن یا همان چراغ فلاشر (فلشر) ۲۲۰ ولت نیز وجود خواهد داشت. به همین دلیل به آن ها یو پی اس موتور ساید زنجیری فول آپشن و فول کانال گفته می شود.

امیدواریم، پس از مطالعه این مقاله، بتوانید یک انتخاب درست و مناسب داشته باشید و بتوانید یک موتور ساید زنجیری مناسب برای کرکره برقی تان خریداری و نصب کنید.

قیمت موتور ساید زنجیری و یو پی اس کرکره برقی

جهت استعلام قیمت و خرید موتور ساید زنجیری ای سی کرکره برقی و موتور ساید زنجیری یو پی اس دار و باطری دار (باتری دار) با کارشناسان فروش شرکت ادادور تماس بگیرید و به صفحه موتور کرکره برقی ساید برای دیدن موتور ها مراجعه نمایید.
هم چنین جهت خرید، تعمیر، تعویض و ارسال موتور ساید زنجیری و متعلقات آن، شامل صفحه گیربکس و زنجیر، برد مدار فرمان و رسیور، یو پی اس، باطری (باتری) و …. با کارشناسان فنی و فروش ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *