تفاوت موتور ساید سیم پیچ مس با موتور ساید سیم پیچ آلومینیوم کرکره برقی

در این مقاله قصد داریم به تفاوت ها، مزایا، معایب و کاربرد های موتور کرکره برقی ساید (موتور زنجیری، موتور زنجیردار، گیربکسی یا گیربکس دار یا موتور بیرونم) بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا بتوانید یک موتور ساید کرکره برقی با کیفیت و مناسب برای کرکره برقی فروشگاه، مغازه یا پارکینگ تان انتخاب و خرید کنید.

موتور کرکره برقی ساید

در این مقاله به نکات و سوالات زیر پرداخته می شود:

– موتور ساید زنجیری یا زنجیردار و گیربکس دار کرکره برقی چیست؟

– دو فلز مس و آلومینیوم چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

– موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچی تمام مس با سیم پیچی آلومینیوم چه تفاوت هایی دارد؟

– مزایا و معایب موتور ساید کرکره برقی سیم پیچ مس و آلومینیوم چیست؟

– موتور ساید سیم پیچ مس بخریم یا سیم پیچ آلومینیوم؟

– کدام موتور گران تر است؟ قیمت موتور ساید کرکره برقی سیم پیچ مس و سیم پیچ آلومینیوم

– چطور موتور ساید سیم پیچ مس را از موتور ساید سیم پیچ آلومینیوم تشخیص دهیم؟

– موتور های ساید کرکره برقی با سیم پیچ تمام مس چه برند ها و مارک هایی هستند؟

– موتور ساید کرکره برقی با روکش مس چیست و چه تفاوتی با موتور ساید سیم پیچ تمام مس دارد؟

و…

موتور ساید زنجیری

موتور ساید زنجیری

موتور ساید سیم پیچ مس

موتور ساید سیم پیچ مس ،موتور ساید زنجیری یا زنجیردار و گیربکس دار کرکره برقی چیست؟

یکی از انواع موتور کرکره برقی موتور ساید است. به این نوع از موتور های کرکره برقی موتور ساید می گویند، چرا که در یک سمت از کرکره برقی و درب کرکره ای نصب می شود. به این نوع از موتور کرکره برقی، موتور زنجیری، موتور زنجیردار، موتور گیربکس دار یا موتور بیرون کرکره برقی نیز در بازار گفته می شود.

در این نوع از موتور های کرکره برقی، ولتاژ برق به سیم پیچی استاتور موتور اعمال می شود، سپس یک میدان دوار داخل سیم پیچی استاتور شکل می گیرد، که همین میدان موجبات چرخش روتور موتور که به شفت متصل است را فراهم می کند. در این نوع از موتور، نیروی شفت موتور کرکره برقی از طریق زنجیر به گیربکس یا همان صفحه پلیت موتور منتقل شده، و سپس این نیرو به لوله شفت و دارم کرکره برقی منتقل می شود.

وقتی صحبت از موتور کرکره برقی با سیم پیچی تمام مسی(موتور ساید سیم پیچ مس) می کنیم، منظور مان موتوری است که کلاف های سیم پیچی استاتور و روتور آن از سیم های به اصطلاح لاکی مسی تشکیل شده است.

موتور کرکره برقی ساید با سیم پیچ آلومینیوم

در موتور های کرکره برقی ساید با سیم پیچ آلومینیوم، سیم پیچی روتور و استاتور موتور آلومینیومی است.

موتور کرکره برقی ساید با سیم پیچ آلومینیوم

موتور کرکره برقی ساید با سیم پیچ آلومینیوم

استفاده از سیم آلومینیومی به جای مس در موتور های کرکره برقی آلومینیومی تنها به دلیل کاهش قیمت تمام شده موتور است.

در یک دسته بندی کلی، موتور های ساید کرکره برقی به دو دسته تقسیم می شوند:

موتور کرکره برقی ساید ac

۱- موتور ساید کرکره برقی ای سی ۲۲۰ ولت (220V AC)که با برق ۲۲۰ ولت شهر کار می کنند، معمولا در دو مدل سیم پیچ مس و سیم پیچ آلومینیوم تولید و به بازار عرضه می شوند.

تعمیر موتور کرکره برقی و قیمت آن
مشاهده

موتور کرکره برقی ساید DC

۲- موتور ساید کرکره برقی دی سی ۲۴ ولت (24‌V DC):این نوع از موتور های کرکره برقی معمولا با سیم پیچی مس به بازار عرضه می شوند.

موتور ساید سیم پیچ مس

موتور ساید سیم پیچ مس

موتور ساید سیم پیچ مس و موتور ساید سیم پیچ آلومینیوم چه تفاوتی با هم دارند؟

موتور ساید سیم پیچ مس و آلومینیوم

موتور ساید سیم پیچ مس و آلومینیوم

  • آلیاژ مس (Copper) که با نماد Cu شناخته می شود و آلومینیوم (Aluminum یا Aluminium) که با نماد AL شناخته می شود، دارای تفاوت هایی از نظر مشخصات فیزیکی، انعطاف پذیری، وزن، چگالی، قیمت، قابلیت هدایت الکتریکی و مقاومت الکتریکی دارند.
  • از نظر مشخصات فیزیکی، مس دارای مقاومت بالاتری در برابر اکسیداسیون و اکسید شدن است. بنابراین می توان گفت سیم های تولید شده از آلیاژ مس دارای طول عمر، دوام و عملکرد بهتری در دراز مدت هستند. بنابراین حتما و قطعا، موتور های ساید زنجیردار و زنجیری کرکره برقی با سیم پیچی مس دارای طول عمر بالاتری خواهند بود.
  • در رابطه با مقاوت در برابر گرما، انبساط و افزایش حجم مس در اثر گرما از آلومینیوم کم تر است، که این خود مزیتی بزرگ برای مس محسوب می شود.
  • در رابطه با انعطاف پذیری، مس فلزی به شدت نرم و انعطاف پذیر است به نسبت آلومینیوم. به همین دلیل شعاع خمش کابل های مسی، از شعاع خمش کابل های آلومینیومی بیشتر است.
  • چگالی و وزن مخصوص یا به اصطلاح دانسیته مس تقریبا ۳,۳ برابر آلومینیوم است. این بدان معناست که، مثلا یک متر مکعب مس، ۳,۳ برابر یک متر مکعب آلومینیوم وزن دارد. بنابراین کابل و سیم های تولید شده از مس و در نتیجه موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچی مسی، از موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچی آلومینیومی سنگین تر است.
  • در رابطه با تفاوت قیمت مس با آلومینیوم، به این نکته توجه کنید که قیمت مس حدودا ۳,۵ برابر قیمت آلومینیوم است. یعنی قیمت یک کیلوگرم مس، ۳,۵ برابر قیمت یک کیلوگرم آلومینیوم است. بنابراین بایستی موتور های ساید کرکره برقی با سیم پیچی مس از موتور های ساید با سیم پیچی آلومینیوم گران تر باشند. البته شایان ذکر است که تفاوت قیمت موتور های ساید کرکره برقی سیم پیچ مس و سیم پیچ آلومینیوم کرکره برقی حدودا ۳۰ درصد است. به این معنی که موتور های ساید کرکره برقی با سیم پیچ مسی حدودا ۳۰ درصد از موتور های ساید کرکره برقی سیم پیچ آلومینیوم گران تر هستند. البته این تفاوت قیمت به کیفیت قطعات موتور، سازنده، برند و امکانات جانبی موتور ساید کرکره برقی نیز بستگی دارد.
  • در رابطه با تفاوت هدایت الکتریکی و مقاومت الکتریکی مس با آلومینیوم، باید بگوییم که مقاومت الکتریکی آلومینیوم حداقل ۶۰ درصد بیشتر از مس است. این بدان معناست که موتور های ساید کرکره برقی دارای سیم پیچ مسی، دارای تلفات الکتریکی کمتری  خواهند بود و دمای کمتری در اثر عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ مسی در مقایسه با سیم پیچ آلومینیوم در بدنه موتور کرکره برقی ایجاد خواهد شد. هر چقدر سیم پیچی موتور کرکره برقی کمتر گرم شود، طول عمر موتور افزایش خواهد یافت.
  • نکته ای دیگر در رابطه با نوع آلیاژ سیم پیچی موتور ساید کرکره برقی این است که، اگر در طراحی یک موتور سطح مقطع سیم پیچی موتور ۱,۵ میلیمتر مربع با سیم مسی به محاسبه شود، در صورتی که از سیم آلومینیومی استفاده کنیم، بایستی حداقل سایز سیم را یک رنج بالاتر انتخاب کنیم، مثلا ۲,۵ میلیمتر مربع. در این صورت حجم سیم پیچی و در نتیجه ابعاد موتور بزرگتر خواهد شد. به همین دلیل استفاده از سیم پیچ آلومینیوم در موتور های الکتریکی با توان بالا امکان پذیر و مقرون به صرفه نیست، چرا که ابعاد موتور بزرگ می شود که این مورد در مهندسی به هیچ عنوان مطلوب نخواهد بود.
کلید کنترل دستی بدون سیم و وایرلس موتور کرکره برقی
مشاهده

– مزایا و معایب موتور ساید کرکره برقی سیم پیچ مس و آلومینیوم چیست؟

مزایای موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ مس

۱- طول عمر و دوام بالاتر

۲- مقاومت الکتریکی کمتر و تولید گرمای کمتر

۳- ایجاد میدان مغناطیسی با شدت و قدرت بیشتر

۴- کاهش یافتن حجم و ابعاد موتور ساید کرکره برقی

۵- حجم و ابعاد کمتر موتور ساید کرکره برقی

معایب موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ مس:

– قیمت بالاتر

– وزن بالاتر موتور کرکره برقی ساید

موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ مس

موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ مس

مزایای موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ آلومینیوم

– قیمت پایین تر

معایب موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ آلومینیوم

۱- طول عمر و دوام کمتر

۲- مقاومت الکتریکی بیشتر و تولید گرمای بیشتر

۳- ایجاد میدان مغناطیسی با شدت و قدرت کمتر

۴- افزایش یافتن ابعاد و حجم موتور ساید کرکره برقی

– حال حتما این سوال برای شما پیش می آید که بهتر است از چه نوع موتور ساید و زنجیردار کرکره برقی استفاده کنیم؟ موتور ساید سیم پیچ مسی یا سیم پیچ آلومینیومی؟

اگر کاربرد کرکره برقی شما برای درب حیاط و پارکینگ است و درب کرکره برقی شما به تعداد دفعات زیاد و مکرر باز و بسته می شود، توصیه ما به شما استفاده از موتور کرکره برقی با سیم پیچی مسی است نه آلومینیومی. چرا که موتور های کرکره برقی با سیم پیچی آلومینیومی زودتر از موتور های با سیم پیچ مسی داغ می شوند.

سوال مهم دیگر این است که، داغ شدن سیم پیچی موتور ساید کرکره برقی باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

داغ شدن بیش از حد موتور کرکره برقی ساید، باعث آسیب دیدن و ضعیف شدن عایق سیم پیچی موتور می شود. همین عامل باعث اتصال سیم پیچی ها به یکدیگر شده، که در این صورت به اصطلاح می گویند که موتور کرکره برقی ساید سوخته است. در صورتی که این اتفاق برای موتور درب کرکره ای شما اتفاق بیفتد، امکان سیم پیچی مجدد آن وجود دارد، ولی در صورت سیم پیچی مجدد موتور کرکره برقی، هرگز موتور عملکردی مشابه با قبل را نخواهد داشت.

در صورت سوختن و خرابی موتور و سیم پیچی مجدد آن، جریان نامی و جریان راه اندازی موتور کرکره برقی افزایش یافته و بازده یا راندمان موتور کاهش می یابد.

نتیجه ای که می گیریم این است که، حال که قصد خرید موتور ساید برای کرکره برقی تان را دارید، اگر کرکره برقی مغازه، فروشگاه، پنجره و یا درب حیاط و پارکینگ با تردد و تعداد باز و بست کم است، توصیه ما استفاده از موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچی آلومینیومی است. اما اگر کرکره برقی مورد نظر، برای پارکینگ با تعداد تردد بیش از ده بار در روز در نظر گرفته شده است، توصیه ما استفاده از موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچی تمام مس است.

کاور موتور ساید کرکره برقی
مشاهده

البته اگر قیمت و هزینه برایتان اولویت نیست‌، در هر صورت موتور ساید کرکره برقی بهترین گزینه برای شما خواهد بود که می تواند هزینه های تعمیرات و نگهداری شما را کاهش دهد.

تشخیص موتور ساید سیم پیچ مس از موتور ساید سیم پیچ آلومینیوم

– چطور موتور ساید سیم پیچ مس را از موتور ساید سیم پیچ آلومینیوم تشخیص دهیم؟

چند روش برای تشخیص موتور ساید کرکره برقی سیم پیچ مس از موتور ساید سیم پیچ آلومینیوم وجود دارد، که در زیر آمده است:

  • موتور های ساید کرکره برقی سیم پیچ مس نسبت به موتور های ساید سیم پیچ آلومینیوم سنگین تر هستند.
  • موتور های ساید کرکره برقی سیم پیچ مس نسبت به موتور های ساید سیم پیچ آلومینیوم دارای ابعاد کوچکتر و قد کوتاه تری هستند.
  • وی کارتن و جعبه و هم چنین بدنه موتور های ساید سیم پیچی مسی معمولا کلمات Cu و Copper یا Copper 100% دیده می شود.

البته امکان تقلب و فروش موتور های با روکش مس به جای تمام مس وجود دارد. بنابراین توصیه ما خرید از فروشگاه ها و شرکت های معتبر فعال در حوزه تولید درب های اتوماتیک است.

انواع موتور ساید سیم پیچ مس

– موتور های ساید کرکره برقی با سیم پیچ تمام مس چه برند ها و مارک هایی هستند؟

در لیست زیر نام چند برند مطرح موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ تمام مس آمده است:

۱- موتور ساید بارزانته(Barzante)

۲- موتور ساید اکسس (Access)

۳- موتور ساید نوبل(Nobel)

۴- موتور ساید جاینت(Giant)

۵- موتور ساید پاور پرمیوم (Power Pro)

موتور ساید اکسس - موتور ساید نوبل

موتور ساید اکسس – موتور ساید نوبل

موتور ساید کرکره برقی با روکش مس

– موتور ساید کرکره برقی با روکش مس چیست و چه تفاوتی با موتور ساید سیم پیچ تمام مس دارد؟

بسیاری از موتور های کرکره برقی ساید که در بازار به نام موتور سیم پیچ مسی فروخته می شوند، در واقع روکش مس هستند نه تمام مس.

<h2 style="font-size: 20px;">موتور ساید کرکره برقی با روکش مس</h2>

سیم های روکش مس که به اصطلاح به آنها CCA می گویند، سیم هایی هستند با مغزی آلومینیوم و روکش مس. CCA مخفف Copper Coated Aluminum است. به معنای آلومینیوم با روکش مس. این نوع از سیم پیچی در عملکرد موتور تاثیر چندانی نداشته و بیشتر جنبه تجاری دارد. از نظر قیمتی نیز موتور های ساید کرکره برقی با سیم پیچ روکش مس، تفاوتی با موتور های با سیم پیچ آلومینیوم ندارند.

در پایان در یک نتیجه گیری کلی، موتورهای ساید کرکره برقی را، از نظر نوع آلیاژ سیم پیچی می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

۱- موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ تمام مس

۲- موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ آلومینیوم

۳- موتور ساید کرکره برقی با سیم پیچ روکش مس

شما می توانید با توجه به نیاز، بودجه و کاربرد کرکره برقی تان، یکی از انواع موتور ساید فوق را انتخاب و خریداری کنید.

قیمت موتور ساید سیم پیچ مس

حال اگر قصد خرید موتور ساید سیم پیچ مس دارید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

هم چنین جهت خرید، تعمیر و تعویض قیمت موتور کرکره برقی ساید سیم پیچ مس با کارشناسان فنی و فروش ما از طریق شماره تماس های موجود در سایت در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *