راه های افزایش طول عمر درب های اتوماتیک

همانطور که میدانید ؛ درب اتوماتیک و یا درب برقی ، اصطلاحا به دربی گفته میشود که بدون دخالت انسان و صرفا با فشردن یک دکمه ، و بدون هیچ زحمتی باز و بسته میشود. امروزه استفاده از درب های اتوماتیک و درب های برقی به دلیل داشتن مزایای متعدد ،بسیار رایج شده است.

درب های اتوماتیک یه به زبان عامیانه تر ، درب های برقی ، یک سیستم الکتریکی ، مکانیکی و الکترونیکی هستند و در واقع شکل مدرنی از درب های دستی و سنتی محسوب میشوند که با استفاده از یک موتور الکتریکی و به وسیله فرمانی که از ریموت یا گوشی موبایل صادر می شود، باز و بسته خواهد شد.این سیستم ها به دلیل داشتن اجزای الکتریکی – مکانیکی ، به مرور زمان دچار اصطکاک خواهند شد.

درب های اتوماتیک دارای انواع مختلفی است که از جمله مهمترین آنها ، کرکره برقی و درب اتوماتیک شیشه ای میباشد.

ما در این مقاله قصد داریم به راه های افزایش طول عمر درب های اتوماتیک بپردازیم.با ما همراه باشید.

درب های اتوماتیک به به صورت کلی به 5 دسته تقسیم بندی میشوند:

 

درب های ریلی با موتور ریلی

1-درب های لولایی با جک بازویی

2-درب های ریلی با موتور ریلی

3-کرکره برقی (رولاپ)

4-درب های اتوماتیک شیشه ای(اسلایدی ، لولایی و…)

5-درب های سکشنال (زیر سقفی)

در رابطه با درب های نام برده در بالا ، به بررسی سیستم های الکتریکی ، مکانیکی و الکترونیکی آنها میپردازیم:

 

درب سکشنال

1-نگهداری از سیستم های الکتریکی درب های اتوماتیک:

اساس سیتم الکتریکی درب های اتوماتیک ، عموما یک موتور الکتریکی است.این موتور الکتریکی بسته به نوع درب میتواند ای سی 220 ولت (AC220V) یا 24 ولت دی(DC24V) باشد.

برای اینکه موتور الکتریکی درب اتوماتیک شما ، طول عمر بالایی داشته باشد ، باید موارد زیر رعایت شوند:

 

درب اتوماتیک

1-1-از بارگذاری بیش از توان موتور جدا خودداری کنید.

1-2-از یک محافظ ولتاژ یا نوسان گیر ولتاژ جهت فیلتر نوسانات برق استفاده کنید.

1-3-اگر موتور الکتریکی شما براشلس (Brushless) است که نیازی به نگهداری ندارد ، اما اگر موتور شما از نوع براش (Brush) یا زغال دار است ، حتما بایستی نسبت به تعویض زغال آن که یک قطعه مصرفی است بعد از گذشت مدت زمانی از کارکرد موتور اقدام نمایید.

 

کرکره برقی رولاپ

1-4-موتور های الکتریکی معمولا یک یا دو بلبرینگ دارند.این بلبرینگ ها نیاز به روغن کاری و در صورت خرابی نیاز به تعویض دارند ، بنابراین حتما به این نکته توجه کنید.

1-5-موتور های الکتریکی ای سی 220 ولت (AC220V) معمولا از یک خازن راه انداز برای راه اندازی موتور کرکره برقی ، موتور جک بازویی پارکینگ یا موتور درب ریلی استفاده میشود.

به مرور زمان ظرفیت خازن کاهش می یابد و نیاز به تعویض خواهند داشت.بنابراین اگر خازن ضعیف شده است حتما بایستی آن را تعویض نمایید.

1-6-موتورهای الکتریکی دی سی 24 ولت (DC24V) در صورتی که از باطری بکاپ و پشتیبان استفاده میکنند،بایستی نسبت به تست سلامتباتری و در صورت نیاز تعویض آن اقدام نمایید.

1-7-میزان نفوذ پذیری گرد و خاک و آب در موتورهای الکتریکی با یک استاندارد بین المللی به نام IP اندازه گیری و معرفی میشوند.حتی اگر از موتوری با آی پی (IP) بالا استفاده میکنید ، در زمان نصب، موتور را به گونه ای نصب کنید که گرد و خاک و آب به داخل موتور نفوذ نکند.

2-سیستم مکانیکی جک بازویی پارکینگ:

ما به صورت کلی دو نوع جک بازویی پارکینگ داریم:

-جک بازویی گیربکسی

-جک بازویی هیدرولیکی

در جک های بازویی گیربکسی ، روغن کاری جهت بررسی سلامت میل ماردون جک میتواند منجر به افزایش طول عمر آن شود.

در جک های بازویی هیدرولیکی ، نشت روغن هیدرولیک یک مشکل رایج محسوب میشود.جهت افزایش طول عمر جک بازویی هیدرولیکی ، رفع مشکل نشتی روغن و شارژ روغن می تواند منجر به طول عمر جک هیدرولیکی شما شود.

3-سیستم مکانیکی درب ریلی پارکینگ:

 

درب ریلی پارکینگ

مکانیزم عملکرد موتورهای ریلی و جک های ریلی به این صورت است که یک چرخ دنده با ریل دندان شانه ای درگیر شده و به این ترتیب درب باز و بسته میشود .بعد از گذشت مدت زمانی این چرخ دنده و ریل خرد میشود.تعویض به موقع چرخ دنده موتور و ریل میتواند منجر به افزایش طول عمر موتور ریلی شما شود .

4-سیستم مکانیکی درب های اتوماتیک شیشه ای:

سیستم مکانیکی درب های اتوماتیک شیشه ای ، شامل هنگرها ، ریل، تسمه و پولی میشود.روغن کاری قطعات میتواند به افزایش طول عمر سیستم و حرکت نرم آن کمک کند.بررسی سلامت تسمه که در طول عملکرد سیستم دچار فرسودگی میشود ، نکته مهمی است.

5-نگهداری از سیستم الکترونیکی درب های اتوماتیک:

قطعات الکترونیکی درب های اتوماتیک ، معمولا شامل بردهای مدار فرمان و کنترل باکس سیستم میشوند.

آنچه که معمولا باعث خرابی بردهای الکترونیکی میشوند ، نوسانات برقی و آب خوردگی و نفوذ آب به داخل برد است .بنابراین حتما دقت کنید که یک استابلایز و نوسان گیر قبل از تغذیه برد الکترونیکی سیستم در نظر گرفته شود تا نوسانات برقی را فیلتر کند.همچنین برد الکترونیکی در مکانی قرار بگیرد که امکان نفوذ آب ، گرد و خاک و تابش مستقیم نور خورشید نباشد.

با رعایت موارد مطرح شده در بالا ، شما میتوانید عمر درب اتوماتیک تان را افزایش دهید و در هزینه هایتان صرفه جویی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *