تفاوت کرکره برقی آلومینیومی با کرکره برقی گالوانیزه

در این مقاله می خوانیم کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیوم-کدام کرکره برقی بهتر است! 
کرکره برقی که به آن کرکره اتوماتیک یا درب برقی یا درب ریموتی می گویند، با توجه به متریال ساخت به چند دسته تقسیم می شوند.
دو دسته کلی و رایج از درب های کرکره های برقی موجود در بازار به شرح زیر هستند:
۱- درب کرکره برقی آلومینیومی
۲- درب کرکره برقی گالوانیزه یا آهنی یا فولادی، امنیتی و ضد سرقت
همان طور که از اسم آن ها پیداست، بدنه یا تیغه های این دو نوع کرکره برقی از دو نوع فلز متفاوت آلومینیوم و آهن یا فولاد ساخته می شوند. که در حقیقت وجه تمایز این دو نوع درب کرکره برقی نیز همین است.

تیغه گالوانیزه تک جداره

تیغه گالوانیزه تک جداره

– تفاوت در ماده اولیه:
ماده اولیه در تولید کرکره برقی آلومینیومی، بیلت یا شمش آلومینیوم ۶۰۶۳ است، که آلیاژ آلومینیوم مورد استفاده در صنعت ساختمان است.
در حالی که ماده اولیه تولید کرکره برقی فولادی یا آهنی ، ورق آهن ST37 است.

همان طور که در جریان هستید، آلیاژ آلومینیوم و آهن تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

– یکی از این تفاوت ها، چگالی یا جرم حجمی است. چگالی یا جرم حجمی آلومینیوم نسبت به آهن و فولاد کم تر است. که این خود یکی از مزایای آلومینیوم می باشد.
یکی دیگر از این تفاوت ها، بحث قیمت تمام شده محصول است. چرا که قیمت آلومینیوم بر حسب کیلوگرم، چندین برابر آهن است. به همین دلیل کرکره های برقی آلومینیومی نسبت به کرکره های برقی گالوانیزه سبک تر ساخته می شوند تا برای خریداران و مشتریان صرفه اقتصادی داشته باشد.
تفاوت دیگر این دو نوع فلز، بحث خوردگی و زنگ زدگی است. همان طور که می دانید، آلومینیوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است، و همین نقطه قوت و برتری این فلز در برابر آهن و فولاد است.

کرکره برقی ویلا
مشاهده

 

– تفاوت در مکانیزم تولید:
مکانیزم و روش تولید کرکره برقی آلومینیومی و فولادی یا آهنی گالوانیزه با هم کاملا متفاوت است.
برای تولید کرکره برقی آلومینیومی از روش اکسترود (Extrude) استفاده می شود. در این روش بیلت آلومینیوم که در واقع یه استوانه آلومینیومی است، ابتدا در مرحله پیش گرم، گرم شده سپس وارد دستگاه اکسترود میشود و تحت فشار، فرم و شکل قالب دستگاه اکسترود را می گیرد.
تیغه های درب کرکره برقی آلومینیومی، ریل های آلومینیومی، تیغه های انتهایی و دیگر مقاطع درب و پنجره های آلومینیومی به این روش تولید می شوند.
اما بر خلاف روش تولید کرکره برقی آلومینیومی، روش و مکانیزم تولید کرکره برقی گالوانیزه کاملا متفاوت است، و از یک دستگاه رول فرمینگ(Roll Forming) برای شکل و فرم دادن به ورق آهن استفاده می شود.
بنابراین، روش تولید تیغه کرکره برقی فولادی یا آهنی، ساده تر و دارای پیچیدگی های فنی کمتری ،نسبت به روش تولید تیغه کرکره برقی آلومینیومی می باشد.

تیغه فولادی پانچ

تیغه فولادی پانچ

اما نکته ای که وجه اشتراک این دو نوع کرکره برقی است، روش رنگ کاری آن می باشد.
در هر دو نوع کرکره برقی آلومینیومی و آهنی یا فولادی گالوانیزه از روش رنگ کاری الکترواستاتیک کوره ای استفاده می شود.
البته ورق های آهن روغنی تیغه های فولادی، بعد از اسید شویی و چرب زدایی رنگ می شوند.

کدام یک از این دو نوع کرکره برقی دارای امنیت بالاتری است یا به اصطلاح ضد سرقت است؟
اگر بخواهیم بگوییم بین کرکره برقی آلومینیومی معمولی و کرکره برقی فولادی یا آهنی گالوانیزه کدام یک امنیت بالاتری دارد، باید بگوییم کرکره های برقی گالوانیزه، فولادی یا آهنی دارای امنیت بالاتری هستند.

تیغه گالوانیزه فوم دار

تیغه گالوانیزه فوم دار

دو دلیل برای اثبات این ادعا وجود دارد:
۱- وزن بالاتر کرکره های برقی گالوانیزه یا فولادی
وزن این نوع از کرکره های برقی حدود ۱۱ کیلو گرم است. این به این معنی است که برش این تیغه ها و نفوذ در آنها به دلیل ضخامت بالای ورق و استحکام بالای آنها به سادگی میسر نخواهد بود. مخصوصا زمانی که از ریل فولادی یا آهنی نیز استفاده شود. که این کار امنیت درب کرکره برقی ما را افزایش می دهد.

کرکره برقی کانکس
مشاهده

۲- بالا نرفتن کرکره های برقی فولادی با دست
یکی از معمول ترین روش هایی که سارقین برای باز کردن کرکره های برقی به کار میبرند، بدین صورت است که، با وارد کردن نیرو از پایین به بالا، سعی می کنند کرکره برقی را به سمت بالا رول کنند. با این روش کرکره به سمت بالا جمع می شود و فضایی در پایین درب کرکره ای برای نفوذ سارقین باز خواهد شد.
این امکان برای سارقین در کرکره های آلومینیومی سبک وجود دارد، اما در کرکره برقی فولادی یا آهنی گالوانیزه، به دلیل نوع طراحی تیغه ها، این امکان به سادگی وجود نخواهد داشت.
البته به این نکته توجه کنید که در اینجا، منظور ما از کرکره آلومینیومی معمولی، تیغه های با وزن حدود ۴ تا ۴,۵ کیلو گرم است، و گرنه کرکره های آلومینیومی سنگین سفارشی، امنیت و استحکام بالایی دارند و ضد سرقت محسوب می شوند.

انواع تیغه کرکره برقی آلومینیوم

انواع تیغه کرکره برقی آلومینیوم

قیمت کرکره برقی آلومینیومی یا کرکره برقی گالوانیزه آهنی یا فولادی

حال اگر قصد خرید، تعویض یا استعلام قیمت کرکره برقی آلومینیومی یا کرکره برقی گالوانیزه آهنی یا فولادی، ضدسرقت را دارید، با کارشناسان فنی رو فروش ادا دور در ارتباط باشید.
در صورتی که نیاز به مشاوره  برای انتخاب کرکره برقی گالوانیزه یا آلومینیوم دارید، با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید تا برای خرید بهتر به شما دوستان عزیز مشاوره فنی ارائه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *