انواع ریل کرکره برقی

یکی از متعلقات و یراق آلاتی که در نصب کرکره برقی به کار می رود، ریل کرکره برقی است. ریل کرکره برقی در واقع یک قطعه فلزی است که شبیه به یک ناودانی طراحی شده است. به همین دلیل بسیاری در بازار آن را ناودانی کرکره برقی می نامند.

کرکره برقی آلومینیومی (آلمینیومی) یا کرکره برقی آهنی و فولادی دو نوع رایج ریل کرکره برقی هستند. کیفیت و آلیاژ ریل کرکره برقی، در کیفیت نهایی و امنیت کرکره برقی شما تاثیر گذار است. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با آگاهی کامل نسبت به خرید ریل کرکره برقی از شرکت ادادور اقدام نمایید.
در این مقاله به نکاتی که در بالا به صورت تیتر وار آمده است می پردازیم  و به تمامی سوالات شما در رابطه با ریل کرکره برقی پاسخ خواهیم داد.

انواع ریل کرکره برقی

ریل کرکره برقی چیست

۱- ریل کرکره برقی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
همان طور که گفته شد، یکی از اجزای کرکره برقی، ریل کرکره برقی است. همان طور که در تصویر زیر می بینید، ریل (Rail) های به کار رفته در درب کرکره ای برقی، دارای سه وجه هستند. چیزی شبیه به U یا C انگلیسی. دقیقا چیزی شبیه به ناودانی. به همین دلیل برخی از مشتریان به اشتباه به ریل، ناودانی کرکره برقی نیز می گویند.
حال این سوال ایجاد می شود که چرا به این قطعه از کرکره برقی ریل گفته می شود؟
دلیل اینکه به این جزء قطعه از کرکره برقی ریل گفته می شود این است که این قطعه، یک مسیر یا کانال جهت حرکت کرکره برقی ایجاد می کند و به صورت عمودی در دو طرف درب های کرکره ای نصب می شود. معمولا ریل کرکره برقی به پروفیل آهنی جوش داده می شود یا به آن پیچ می شود.
درون ریل کرکره برقی شیار هایی در نظر گرفته شده برای نصب نوار مویی پرزدار کرکره برقی تصویری که می بیند یک برش از نوار مویی پرزدار است که در دو طرف ریل نصب می شود.

نوار مویی پرزدار کرکره برقی چه کاربرد هایی دارد؟

نوار مویی پرزدار کرکره برقینوار مویی یا گردگیر ریل کرکره برقی که تصویر آن را مشاهده کردید دو کاربرد اصلی در ریل های کرکره برقی دارد که در زیر آمده اند:
– جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل ریل
نوار مویی با محدود کردن فضای دهانه ریل که شبیه به ناودانی است، تا حدی مانع از ورود گرد و خاک به داخل ریل می شود.

– جلوگیری از سایش تیغه کرکره برقی به ریل
همان طور که گفتیم، تیغه های کرکره برقی در داخل کانال ریل بالا و پایین می روند. یکی از دلایل تعبیه شیار درون ریل جهت نصب نوار مویی پرزدار این است که، تا جایی که امکان دارد مانع از سایش و برخورد تیغه ها با ریل کرکره برقی شویم. اول اینکه که در صورت برخورد و سایش سطح تیغه کرکره با ریل، صدای ناهنجاری ایجاد می شود که اصلا خوشایند نیست. مورد دوم اینکه در صورت برخود و سایش تیغه با ریل، رنگ تیغه به مرور زمان خراب و دچار خراشیدگی می شود.

بنابراین حتما توصیه می کنیم که اول از ریلی استفاده کنید که دارای نواری مویی باشد و دوم اینکه پرز نوار مویی پرپشت و بلند باشد تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

انواع ریل کرکره برقی از نظر آلیاژ

از نظر آلیاژ فلز به کار رفته در ساخت ریل کرکره برقی، می توان ریل های کرکره برقی را به دو دسته کلی تقسیم کرد:
– ریل کرکره برقی آلومینیومی (آلمینیومی)
– ریل کرکره برقی آهنی و فولادی

در ادامه با انواع ریل کرکره برقی، ابعاد و مشخصات فنی این جزء و قطعه از کرکره برقی آشنا خواهیم شد.

ریل کرکره برقی آلومینیومی

۲- ریل کرکره برقی آلومینیومی (آلمینیومی) را بشناسیم.
ریل کرکره برقی آلمینیومی یا آلومینیومی نوعی از ریل کرکره برقی است که از آلیاژ آلومینیوم با کد ۶۰۶۳ به روش اکستروژن و با دستگاه اکسترود تولید می شود.

ریل های آلومینیومی در مجموع به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شوند:

پلی کربنات چیست؟
مشاهده

۱-۲- ریل آلمینیومی (آلومینیومی) ساده و معمولی:
این نوع از ریل آلومینیومی همان طور که تصویر نقشه فنی آن در زیر آمده است مشابه با یک ناودانی ساده است که در دو وجه کناری آن شیارهایی جهت نصب نوار مویی در نظر گرفته شده است. ابعاد این نوع از ریل به صورت زیر است:
ابعاد کف ریل آلمینیومی: ۴ سانتی متر (چهار سانتی متر)
ارتفاع لبه یا عمق ریل آلمینیومی: ۶، ۸ و ۱۰ سانتی متر

ریل کرکره برقی آلومینیومی

به عنوان مثال، منظور از ریل لبه ۶، ریلی است که عمق آن ۶ سانتی متر (شش سانتی متر) است.
در بیشتر پروژه ها از ریل های لبه ۶ یا عمق ۶ سانتی متر استفاده می شود. در پروژه هایی که ابعاد درب کرکره برقی بزرگ باشد، معمولا از ریل لبه ۱۰ یا ریل با عمق ۱۰ سانتی متر استفاده می کنیم.

نحوه جازدن نوار مویی پرزدار در ریل آلومینیومی لبه شش سانتی متر

در تصویر زیر نحوه جازدن نوار مویی پرزدار در ریل آلومینیومی لبه شش سانتی متر (عمق شش سانتی متر) را مشاهده می کنید:

نحوه جازدن نوار مویی پرزدار در ریل آلومینیومی لبه شش سانتی متر جازدن نوار مویی پرزدار در ریل آلومینیومی
مثلا برای یک شاخه ریل سه متری، ما به ۶ متر نوار مویی پرزدار نیاز داریم.
ریل های آلومینیومی ساده و معمولی را می توان به دو دسته کلی ریل آلمینیومی سبک و سنگین تقسیم می شود. اگر نیاز به ریل آلمینیومی سنگین دارید، می توانید سفارش خودتان را از طریق کارشناسان فروش شرکت ماثبت کنید، تا به صورت اختصاصی ریل سنگین آلومینیومی برای شما تولید کنیم.

۲-۲- ریل آلومینیومی پشت قوطی دار:
به این نوع ریل که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید، ریل آلومینیومی پشت قوطی دار گفته می شود. این نوع از ریل آلمینیومی دارای وزن و استحکام بالاتری نسبت به ریل های آلومینیومی ساده است. هر چند استفاده از آن چندان رایج نیست.
توصیه ما به شما دوستان این است که اگر محلی که می خواهید کرکره برقی را در آنجا نصب کنید مرطوب است و رطوبت بالایی دارد، حتما از ریل کرکره برقی آلومینیومی استفاده کنید که به مرور زمان دچار زنگ زدگی و خوردگی نشود.

ریل آلمینیومی پشت قوطی دارریل آلومینیومی پشت قوطی دار

ریل کرکره برقی فولادی

۳- ریل کرکره برقی فولادی و آهنی کرکره برقی به چه صورت است؟
یکی دیگر از انواع ریل کرکره برقی، ریل فولادی و آهنی است که از ورق آهن تولید شده و به روش الکترواستاتیک کوره ای رنگ می شود. این نوع از ریل از نظر استحکام و امنیت جزو ریل های کرکره برقی ضدسرقت و امنیت بالا محسوب می شود. ریل کرکره برقی آهنی و فولادی، امکان تولید در رنگ ها و الوان مختلف و متنوع را دارد. در صورتی که نیاز به امنیت بالایی دارید، مثلا برای درب کرکره برقی مغازه، فروشگاه و ….، توصیه ما به شما استفاده از ریل آهنی کرکره برقی و ریل فولادی کرکره برقی است. به طور کلی ریل کرکره برقی آهنی و فولادی به دو دسته کلی از نظر ساختار و روش تولید تقسیم می شود:

۱-۳- ریل فولادی و آهنی کرکره برقی زهوار سرخود:
در تصویر آمده در زیر شما یک برش از ریل آهنی و فولادی زهوار سرخود را مشاهده می کنید. به این دلیل به این نوع از ریل کرکره برقی آهنی زهوار سرخود می گویند که نوار مویی پرزدار و گردگیر در آن جا خورده و توسط دستگاه پرس شده است. این ریل فولادی دارای ورقی با ضخامت ۲ میلیمتر است و پوشش رنگ آن از نوع کوره ای الکترواستاتیک می باشد. این نوع از ریل کرکره برقی، ریل ضدسرقت و امنیتی محسوب می شود.
در تصویر زیر همان طور که مشاهده می کنید، با استفاده از کولیس دیجیتال، ضخامت ریل فولادی کرکره برقی اندازه گیری شده است.

۲-۳- ریل کرکره برقی فولادی و آهنی زهوار آلمینیومی:

ریل کرکره برقی فولادی

در تصویر زیر یک نمونه ریل فولادی و آهنی زهوار آلومینیومی را مشاهده می کنید. روش تولید ریل زهوار آلومینیوم دقیقا مشابه ریل زهوار سرخود است، با این تفاوت که فقط یک زهوار آلمینیومی به بدنه ریل مشابه تصویر زیر پرچ می شود، و نوار مویی پرزدار و گردگیر در داخل این زهوار آلمینیومی جا می خورد.

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای
مشاهده

نحوه جا زدن نوار مویی در داخل شیار زهوار آلومینیومی ریل فولادی

در تصویر زیر نحوه جا زدن نوار مویی در داخل شیار زهوار آلومینیومی ریل فولادی را مشاهده می کنید.
امروزه ریل کرکره برقی آهنی زهوار آلمینیومی چندان رایج نیست و بیشتر از ریل فولادی زهوار سرخود برای کرکره برقی استفاده می شود.

ریل فولادی و آهنی زهوار آلومینیومی

۳-۳- ریل کرکره برقی فولادی و آهنی لاستیک خور:
ریل کرکره برقی فولادی و آهنی لاستیک خور به گونه ای طراحی شده است که نیازی به نوار مویی پرزدار ندارد. طراحی این ریل فولادی کرکره برقی به شکلی است که لاستیک جایگزین نوار مویی و نوار گردگیر شده است.

سایز انواع ریل کرکره برقی

۴- ابعاد و سایز انواع ریل کرکره برقی را بررسی می کنیم:
طول شاخه ریل های کرکره برقی ۶ متر است. شاخه های شش متری ریل کرکره برقی قابلیت برش به قطعات کوچک تر را دارند. عرض کف ریل که بر روی پروفیل قرار می گیرید که در واقع همان عرض دهانه ریل است ۴ سانتی متر می باشد. اما عمق یا ارتفاع لبه ریل فولادی، آهنی و آلمینیومی دارای تنوع زیادی می باشد.

سایز انواع ریل کرکره برقی

در زیر ارتفاع و عمق ریل کرکره برقی بر حسب سانتی متر دسته بندی شده است:
– ریل کرکره برقی با عمق و لبه ۶ سانتی متر (شش سانتی متر)
– ریل کرکره برقی با عمق و لبه ۸ سانتی متر (هشت سانتی متر)
– ریل کرکره برقی با عمق و لبه ۱۰ سانتی متر (ده سانتی متر)
– ریل کرکره برقی با عمق و لبه ۱۴ سانتی متر (چهارده سانتی متر)
– ریل کرکره برقی با عمق و لبه ۱۶ سانتی متر (شانزده سانتی متر)

هر چقدر که عمق و ارتفاع لبه ریل بیشتر باشید استحکام و امنیت کرکره برقی در برابر سرقت و وزش باد بیشتر خواهد شد. بنابراین برای کرکره های برقی با ابعاد بزرگ، یا در مناطق بادخیز، توصیه میکنیم از ریل های کرکره برقی با عمق و ارتفاع لبه بیشتری استفاده کنید.
تفاوتی ندارد که ریل کرکره برقی شما فولادی و آهنی باشید یا آلمینیومی (آلومینیومی)، ابعاد ریل های کرکره برقی از یک استاندارد مشابه پیروی می کنند.

رنگ بندی ریل کرکره برقی

۵- رنگ و طرح های موجود ریل کرکره برقی به چه صورت است:
ریل های کرکره برقی آهنی و فولادی و آلمینیومی قابلیت تولید در رنگ های متنوع، مطابق نیاز مشتریان محترم شرکت ادادور را دارند. تمامی انواع ریل های فولادی و آهنی زهوار سرخود، زهوار آلومینیومی، لاستیک خور قابلیت تولید به صورت رنگی و سفارشی را دارند. هم چنین امکان تولید ریل کرکره برقی آلومینیومی ساده و پشت قوطی دار سنگین در رنگ های مختلف وجود دارد.
نوع دیگری از ریل کرکره برقی وجود دارد که تصویر آن را در زیر می بینید. به این نوع از ریل کرکره برقی، ریل کرکره برقی طرح چوب و رنگ چوب گفته می شود.
امکان تولید و فروش ریل کرکره برقی رنگ چوب و ریل کرکره برقی طرح چوب در کد های مختلف به صورت ریل آلمینیومی و آهنی و فولادی وجود دارد.

ریل کرکره برقی طرح چوب

انواع ریل کرکره برقی طرح چوب و رنگ چوب به صورت زیر می باشد.

– ریل کرکره برقی طرح چوب و رنگ چوب فولادی و آهنی

ریل کرکره برقی طرح چوب

– ریل کرکره برقی طرح چوب و رنگ چوب آلومینیومی
ریل کرکره برقی طرح چوب و رنگ چوب آلومینیومی

 

ذکر این نکته ضروریست که ریل های فولادی و آهنی طرح چوب دارای استحکام و امنیت بالایی هستند و در واقع ضدسرقت می باشند. تولید این نوع از ریل های آهنی و فولادی کرکره برقی به صورت سفارشی در شرکت ما انجام می شود.

ریل کرکره برقی ضدسرقت

۶- ریل کرکره برقی ضدسرقت را بشناسیم:
ریل کرکره برقی ضدسرقت - ریل فولادی

یکی از دغدغه های مشتریان در نصب درب های کرکره ای و برقی، بحث امنیت آنها است. برای اینکه کرکره برقی شما ایمن و ضد سرقت شود، اولین گام استفاده از ریل کرکره برقی ضد سرقت و امنیتی می باشد.ریل های فولادی به دلیل استفاده از ورق آهن در تولید آنها استحکام بالایی در برابر ضربات مکانیکی و سرقت دارند. هم چنین هرچقدر عمق و ارتفاع لبه ریل بیشتر باشد،طول بیشتری از تیغه در ریل قرار گرفته و بدین شکل امنیت کرکره برقی شما افزایش می یابد.
هم چنین امکان تولید ریل آلومینیومی سنگین و ضدسرقت نیز به صورت سفارشی وجود دارد. این نوع از ریل آلمینیومی به دلیل وزن بالا و ضخامت بیشتر جداره های آن دارای امنیت و استحکام بالاتری نسبت به ریل های آلومینومی ساده است.

راهنمای کامل خرید موتور ساید کرکره برقی
مشاهده

کاربرد انواع ریل کرکره برقی ضدسرقت و امنیتی

از ریل های فولادی و آهنی و آلمینیومی ضد سرقت به عنوان ریل کرکره برقی مغازه، فروشگاه، طلافروشی، بانک، صرافی، پارکینگ، درب واحد، پنجره، تراس و بالکن استفاده می شود.

به این نکته باید توجه کنید که اگر ریل کرکره برقی شما آهن و فولادی باشد ،جاقفلی کرکره برقی بر روی ریل جوش داده می شود که همین موضوع باعث افزایش امنیت خواهد شد.

ریل های کرکره های برقی خاص

۷- آیا ریل های کرکره های برقی خاص را می شناسید:
برخی از انواع کرکره برقی نیاز به ریل های کرکره برقی خاصی دارند. به عنوان مثال کرکره برقی رول گیتر یا همان کرکره برقی نرده استیل که به آن کرکره نرده ای نیز گفته می شود، نیاز به ریل با پنها و عرض بیشتری دارد. همان طور که گفتیم، عرض و پهنای کف ریل های کرکره برقی به صورت استاندارد ۴ سانتی متر است. این نوع از ریل برای کرکره برقی رول گیتر مناسب نیست و کرکره در هنگام حرکت داخل ریل گیر می کند. به همین دلیل شرکت ما نوع خاصی از ریل کرکره برقی، مخصوص کرکره برقی رولگیتر تولید می شود که از نوع ریل آهنی و فولادی است و عرض و پهنای کف ریل ۶ سانتی متر بوده و از نوع زهوار آلومینیومی است.

توصیه ما به شما دوستان عزیز و به الخصوص همکاران و نصاب فعال در این صنف این است که برای کرکره برقی رول گیتر از ریل فولادی با عمق و ارتفاع لبه ۱۰ سانتی متر و پهنا و عرض ۶ سانتی متر استفاده کنید تا علاوه بر حفظ امنیت کرکره برقی، با مشکلاتی مثل گیر کردن کرکره داخل ریل مواجه نشوید.

نصب ریل کرکره برقی

۸- روش های نصب ریل کرکره برقی را باهم ببینیم:
به صورت کلی ریل کرکره های برقی به دو روش نصب می شود:
– جوش دادن ریل کرکره برقی به پروفیل:
در این روش استحکام کرکره برقی و ریل افزایش پیدا می کند ولی باعث سوختگی رنگ در نقاط جوشکاری شده می شود. بنابراین پس از پایان نصب ریل کرکره برقی، نیاز به لگه گیری است. به این نکته توجه کنید که این روش فقط برای ریل های کرکره برقی فولادی و آهنی به کار می رود.

– پیچ کردن ریل کرکره برقی به پروفیل با پیچ سرمته:
در این روش با استفاده از پیچ سر مته که تصویر آن در زیر آمده است، ریل کرکره به بدنه پروفیل و قوطی آهنی پیچ می شود. این روش نصب ریل کرکره برقی هم برای ریل فولادی و آهنی و هم ریل آلمینیومی (آلومینیومی) مناسب است.

قیمت ریل کرکره برقی

9- قیمت ریل کرکره برقی به عوامل زیر بستگی دارد:
– آلومینیومی، آهنی یا فولادی بودن ریل کرکره برقی
– عمق و ارتفاع لبه ریل کرکره برقی
– ضخامت ورق و وزن ریل کرکره برقی
– رنگ و طرح ریل کرکره برقی
– طول مورد نیاز برای ریل کرکره برقی
و….
رنگ کرکره برقی در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. چرا که ریل های کرکره برقی در حجم بالا به رنگ سفید تولید می شوند و رنگ های دیگر به صورت سفارشی برای مشتریان محترم تولید خواهد شد.
در پایان اگر قصد استعلام قیمت ریل کرکره برقی را دارید، یا قصد خرید یا تعویض ریل کرکره برقی تان را دارید با کارشناسان فنی و فروش شرکت ادادور در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *