در این مقاله به نکات مربوط به تعمیرات برد مدار فرمان، رسیور و مرکز کنترل موتور کرکره برقی ساید زنجیری و موتور کرکره برقی توبلار لوله ای می پردازیم.
این مقاله شامل آموزش تعمیر و تعمیرات انواع برد مدار فرمان و رسیور و مرکز کنترل موتور ساید زنجیردار و موتور توبلار لوله ای و توکار کرکره برقی می پردازیم.
در مقاله تعمیرات برد مدار فرمان موتور کرکره برقی به نکات و موارد مطرح شده در زیر می پردازیم:
۱- برد مدار فرمان، رسیور و مرکز کنترل موتور کرکره برقی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
۲- انواع برد مدار فرمان، مرکز کنترل و رسیور موتور کرکره برقی.
هزینه و اجرت تعویض دستگاه مدار فرمان به شرایط کار و بعد مسافت بستگی دارد. مجموع هزینه و اجرت تعویض رسیور و مرکز کنترل، شامل جمع هزینه ایاب و ذهاب و اجرت تعویض و کد دادن و فرکانس دادن به ریموت ها می شود.
در پایان اگر قصد تعمیر، تعویض و کد دادن به ریموت برد مدار فرمان کرکره برقی تان را دارید، با کارشناسان فروش و فنی شرکت ادا در در ارتباط باشید.
۳- چرا بردهای مدار فرمان و رسیور موتور کرکره برقی دچار مشکل و خراب می شوند؟
۴- رفع عیب، تعمیر و تعمیرات برد مدار فرمان موتور کرکره برقی.
۵- هزینه تعمیرات و تعمیر دستگاه برد مدار فرمان موتور ساید و توبلار کرکره برقی.
۶- اجرت و هزینه تعویض برد مدار فرمان و رسیور موتور کرکره برقی توسط نصاب کرکره برقی.
حال به ترتیب موارد مطرح شده در بالا را بررسی می کنیم.
۱- برد مدار فرمان، رسیور و مرکز کنترل موتور کرکره برقی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟
انواع موتور های کرکره برقی ساید و توبلار (تیوبلار)، برای راه اندازی و کنترل، به یک درایو (Drive) یا برد (Board) الکترونیکی نیاز دارند که خارج از موتور کرکره برقی خواهد بود. به این دستگاه برد مدار فرمان، مرکز کنترل یا رسیور (Receiver) موتور کرکره برقی می گویند. این دستگاه مدار فرمان موتور کرکره برقی، در سیستم درب برقی ما، نقش گیرنده و فرستنده را بازی می کند. برد مدار فرمان، فرمان های صادر شده از ریموت کنترل و … را دریافت و به موتور کرکره برقی ارسال می کند. قبل از خرید برد مدار فرمان برای موتور کرکره برقی پارکینگ، مغازه و فروشگاه تان، حتما به این نکته دقت کنید که دستگاه رسیور و مرکز کنترل موتور توبلار و ساید کرکره برقی با هم متفاوت هستند. همان طور که در تصویر می بینید، دستگاه مرکز کنترل سمت راست تصویر مخصوص موتور ساید زنجیری و گیربکس دار کرکره برقی است و دستگاه مدار فرمان سمت چپ تصویر، مخصوص موتور توبلار لوله ای و توکار کرکره برقی است.موتور توبلار کرکره برقی و برد توبلار کرکره برقی
زیر، سوکت (Socket) و کانکتور رسیور و مرکز کنترل موتور ساید و توبلار نمایش داده شده است.
همان طور که مشاهده می کنید، سوکت های این دو نوع رسیور و مرکز کنترل با هم متفاوت هستند.در تصویر
این بدان معناست که سوکت موتور توبلار کرکره برقی با سوکت موتور ساید کرکره برقی کاملا متفاوت است. بنابراین در هنگام خرید برد مدار فرمان و مرکز کنترل موتور کرکره برقی و درب برقی، پیش از هر چیز از نوع موتور کرکره برقی اطلاعات کسب کنید.
۲- انواع برد مدار فرمان، مرکز کنترل و رسیور موتور کرکره برقی.
به صورت کلی دستگاه برد مدار فرمان موتور کرکره برقی از نظر نوع موتور به دو دسته کلی تقسیم می شود:
۱-۲- برد مدار فرمان، رسیور و مرکز کنترل موتور ساید کرکره برقی
۲-۲- برد مدار فرمان، رسیور و مرکز کنترل موتور توبلار کرکره برقی
از نظر آپشن و امکانات نیز، رسیور های موتور کرکره برقی به دو دسته تقسیم می شوند
– برد مدار فرمان، رسیور و مرکز کنترل ساده موتور کرکره برقی
– برد مدار فرمان، رسیور و مرکز کنترل فول کانال و فول آپشن موتور کرکره برقی
به این نکته دقت کنید که کیفیت دستگاه برد مدار فرمان موتور کرکره برقی شما، بر روی عملکرد ریموت و دوام آن دستگاه تاثیرگذار است. بنابراین در هنگام خرید یک دستگاه مرکز کنترل برای موتور کرکره برقی تان، به کیفیت و برند آن توجه کنید.
متاسقانه محصولات تقلبی و بی کیفیت در بازار فراوان هستند.
۳- چرا بردهای مدار فرمان و رسیور موتور کرکره برقی دچار مشکل و خراب می شوند؟
معمولا دستگاه برد مدار فرمان یا به اصطلاح رسیور موتور کرکره برقی توبلار و ساید، به دلایل زیر دچار خرابی و مشکل در عملکرد می شوند:
۱-۳- نفوذ آب و رطوبت به داخل دستگاه
۲-۳- نوسانات برقی
۳-۳- فرسودگی دستگاه
۴-۳- سوختن فیوز دستگاه
۵-۳- جدا شدن آنتن و لحیم آنتن دستگاه
۶-۳- آسیب فیزیکی و ضربه خوردن دستگاه
۷-۳-پریدن حافظ دستگاه برد مدار فرمان و ریموت
حال به موارد فوق می پردازیم:
۱-۳- یکی از دلایل سوختن و خرابی دستگاه برد مدار فرمان، نفوذ آب و رطوبت به داخل دستگاه است. نفوذ آب باران، پاشش آب بر روی دستگاه مرکز کنترل موتور کرکره برقی می تواند باعث سوختگی و خرابی دستگاه شود. بنابراین حتما دقت کنید که رسیور موتور کرکره برقی تان در محیطی نصب شود که امکان نفوذ آب به داخل آن به حداقل برسد. نفوذ آب به داخل دستگاه می تواند باعث اتصالی و خرابی دستگاه مرکز کنترل و حتی سوختن برد آن و آسیب به موتور کرکره برقی شود.
۲-۳- نوسانات برقی:
یکی از دلایل اصلی سوختگی و خرابی برد مدار فرمان موتور کرکره برقی، نوسانات برقی است. توصیه ما به شما دوستان استفاده از محافظ برق در بالا دست دستگاه مرکز کنترل است تا بدین صورت از دستگاه در برابر نوسانات احتمالی برق جلوگیری شود.
۳-۳- فرسودگی دستگاه:
یک دستگاه برد مدار فرمان موتور کرکره برقی ساید و توبلار با کیفیت که در برابر نوسانات برق و نفوذ آب محافظت شده باشد،  می تواند سال ها بدون دردسر و هزینه های تعمیرات و نگهداری برای شما کار کند. اما فرسودگی، تغییرات دمای محیط، شرایط اقلیمی و … می تواند در عملکرد برد مدار فرمان تاثیرگذار باشد. در این صورت تنها گزینه شما تعویض برد مدار فرمان قدیمی و کهنه و فرسوده با یک برد مدار فرمان و رسیور نو است.
۴-۳- سوختن فیوز دستگاه
اگر در صورتی که مرکز کنترل و رسیور موتور کرکره برقی شما به برق وصل است ولی کار نمی کند و یا چراغ LED آن روشن نمی شود، می تواند یکی از علل آن سوختگی فیوز سیلندری (شیشه ای) درون دستگاه باشد. البته همه برد های مدار فرمان دارای فیوز داخلی نیستند. در صورتی که برد مدار فرمانموتور کرکره برقی شما دارای فیوز داخلی است، می توانید به روش زیر آن را تست و بررسی کنید:
– ابتدا دستگاه مدار فرمان را از برق جدا کنید.
– پوشش و درب دستگاه را باز کرده و بررسی کنید تا ببینیم آیا برد مدار فرمان دارای فیوز داخلی است یا خیر؟
– درصورتی که برد مدار فرمان و رسیور کرکره برقی شما دارای فیوز داخلی است، فیوز را باز کرده و با دستگاه مولتی متر تست می کنیم.
– دستگاه مولتی متر یا آمپر متر را روی علامت بیزر (تست پیوستگی یا اتصال کوتاه) قرار می دهیم.
– دو سر پراب دستگاه مولتی متر یا آمپر متر را به دو سر فیوز شیشه ای وصل می کنیم.
– در صورتی که فیوز سالم باشد و ارتباط الکتریکی بین دو سر و دو ترمینال فیوز وجود داشته باشد، مولتی متر بوق خواهد زد. در غیر این صورت این یعنی فیوز سوخته و ارتباط الکتریکی بین دو سر و دو ترمینال فیوز قطع است.
حال باید یک فیوز با ولتاژ و جریان نامی مشابه خریده و فیوز سوخته را با فیوز جدید جایگزین کنید.
برای تست دستگاه مولتی متر و آمپرمتر، زمانی که درستگاه در مد (Mode) و حالت بیزر و تست پیوستگی یا اتصال کوتاه است، دو پراب دستگاه مولتی متر را به یکدیگر وصل می کنیم. در صورت سالم بودن دستگاه مولتی متر و آمپرمتر، صدای بوق از دستگاه شنیده می شود.
۵-۳- جداشدن آنتن دستگاه:
در صورت جدا شدن آنتن دستگاه و یا باز شدن لحیم آنتن، قدرت گیرندگی رسیور کرکره برقی و برد مدار فرمان شما کاهش می یابد. حتما این مورد را نیز بررسی کنید.
۶-۳- وارد شدن آسیب فیزیکی به دستگاه و شکستگی دستگاه:
ضربات فیزیکی و شکستگی دستگاه، ممکن است باعث از خرابی دستگاه شود.
۷-3- خرابی ریموت کنترل برد مدار فرمان و رسیور
یکی از دلایل کار نکردن برد مدار فرمان و مرکز کنترل و رسیور موتور کرکره برقی، خرابی ریموت است. این نقص می تواند خود چند دلیل داشته باشد که این موارد در زیر آمده است:
– خرابی ریموت کنترل کرکره برقی:
قبل از هر چیز با یک ریموت بلوتوثی یا لرنینگ فرکانس  با فرکانس مشابه مدار، رسیور و مرکز کنترل موتور کرکره برقی را تست کنید. ممکن علت عمل نکردن و کار نکردن موتور کرکره برقی شما، خرابی ریموت باشد.
– ضعیف شدن باطری ریموت
ضعیف شدن باتری (باطری) ریموت درب کرکره ای، نیز می تواند یکی از دلایل کار نکردن ریموت باشد. در صورت ضعیف شدن باطری، میتوانید باطری کهنه و قدیمی را با یک باتری جدید تعویض کنید.
– پاک شدن حافظ برد مدار فرمان
یکی از دلایل کار نکردن ریموت پاک شدن و به اصطلاح ریست (Reset) شدن حافظه رسیور و مرکز کنترل موتور کرکره برقی است. این اتفاق به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد. مثل نوسانات مکرر برق، قطع و وصل پیاپی برق و نقص فنی در برد رسیور کرکره برقی. در این مواقع به اصطلاح می گویند، ریموت دستگاه پریده یا حافظه دستگاه پاک شده یا پریده است. در صورت وقوع این اتفاق، بایستی مجدد به ریموت کرکره برقی دوباره کد و فرکانس داده شود.
۴- رفع عیب، تعمیر و تعمیرات برد مدار فرمان موتور کرکره برقی.
تعمیر دستگاه برد مدار فرمان، مرکز کنترل و رسیور موتور ساید کرکره برقی، در واقع نوعی تعمیرات لوازم الکترونیکی محسوب می شود. در برخی مواقع با تعمیر و در برخی مواقع با تعویض قطعاتی مثل مقاومت، دیود، خازن و …. می توان برد مدار فرمان کرکره برقی را تعمیر و رفع عیب کرد. البته به شرطی که ابتدا بتوانیم مشکل را به درستی تشخیص دهیم. این کار نیاز به لوازم و تجهیزات تخصصی و تجربه بالا دارد. در صورتی که می خواهید برد مدار فرمان و رسیور موتور کرکره برقی تان را تعمیر کنید، می توانید با واحد تعمیرات شرکت ادا دور تماس گرفته و هماهنگی های لازم جهت ارسال دستگاه به بخش تعمیرات شرکت را انجام دهید.
۵- هزینه تعمیرات و تعمیر دستگاه برد مدار فرمان موتور ساید و توبلار کرکره برقی.
نوع برد و مشکلات آن می تواند در هزینه تعمیرات برد مدار فرمان تاثیرگذار باشد. اعلام هزینه و قیمت تعمیرات، فقط پس از بررسی توسط کارشناس واحد تعمیرات اعلام خواهد شد. در صورتی که برد مدار فرمان و مرکز کنترل موتور کرکره برقی شما خراب و سوخته است، می توانید آن را به واحد تعمیرات شرکت ارسال کنید. تنها نکته ای که در این باره وجود دارد این است که، هزینه ارسال برد مدار فرمان به شرکت، هزینه قطعه، هزینه تعویض قطعه، اجرت تعمیر و تعویض برد مدار فرمان و … به قدری خواهد بود که معمولا خرید یک رسیور و مرکز کنترل نو، برای موتور کرکره برقی، برای شما به صرفه تر خواهد بود.
۶- اجرت و هزینه تعویض برد مدار فرمان و رسیور موتور کرکره برقی توسط نصاب کرکره برقی
گروه نصب ادا دور بعد از بازدید و مشاوره در محل نصب ، مبلغ مورد نظر را اعلام می کنند و نصبت به درخواست و نیاز مشتری در نظر گرفته می شود.
نصب کرکره برقی مغازه
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *