یکی از مشکلاتی که معمولا کاربران و مشتریان با آن مواجه می شوند، مشکلات مربوط به عملکرد و خرابی موتور کرکره برقی است. به طوری که در بسیاری از موارد به این نتیجه میرسیم که بهتر است موتور قدیمی و کهنه با یک موتور کرکره برقی جدید و نو تعویض شود. همان طور که حتما در جریان هستید، موتور های کرکره برقی به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
۱- موتور سانترال کرکره برقی
۲- موتور ساید کرکره برقی
۳- موتور توبلار کرکره برقی
هر یک از انواع موتور های کرکره برقی اگر دچار مشکل فنی و نقصی شوند، بایستی باز شده، توسط تعمیرکار و سرویس کار شرکت بررسی شوند تا در صورت نیاز تعمیر و یا قطعات معیوب آنها تعویض شده و سپس موتور نصب شود. در مواردی هم پیش می آید که نقص فنی موتور به قدری جدی است که امکان تعمیر و سرویس موتور وجود ندارد و یا هزینه های آن به قدری افزایش می یابد که مشتری ترجیح می دهد یک موتور کرکره برقی جدید و نو خریداری کند، تا به جای هزینه برای تعمیر یک موتور کرکره برقی فرسوده، یک موتور کرکره برقی نو جایگزین آن کند.

۱- تعویض موتور ساید کرکره برقی:تعویض موتور ساید کرکره برقی
یکی از پر طرفدار ترین و رایج ترین موتور های کرکره برقی موتور ساید کرکره برقی است که به آن موتور زنجیردار کرکره برقی، موتور زنجیری کرکره برقی و موتور بیرون کرکره برقی نیز گفته می شود. اگر قصد تعویض موتور ساید کرکره برقی مغازه یا پارکینگ تان را دارید، با ما همراه باشید.
همان طور که در جریان هستید، موتور ساید زنجیردار کرکره برقی از سه جز تشکیل شده است:
– موتور الکتریکی
– گیربکس و صفحه پلیت (بخش مکانیکی موتور)
– برد مدار فرمان و رسیور
موتور های ساید در صورت خرابی به سادگی با یک موتور جدید و نو دیگر قابل جایگزینی هستند. در صورتی که بخواهید موتور ساید کرکره برقی تان را عوض کنید، به ترتیب مراحل زیر را انجام دهید:
– ابتدا باید موتور را از برق جدا کنید
– سپس سه پایه موتور را که بر روی گیربکس موتور از طریق سه عدد پیچ شش گوش متصل شده است باز کنید
– به این ترتیب موتور ساید باز شده و حال می توانید یک موتور ساید جدید و نو جایگزین موتور قبلی می کنید.
تعویض ساده تر موتور ساید کرکره برقی نسبت به موتور توبلار، یکی از مزایای موتور های ساید زنجیردار است.
اما در صورت خرابی گیربکس و صفحه پلیت موتور ساید، شرایط کاملا متفاوت است. در این صورت باید به روش شرح داده در بالا موتور ساید کرکره برقی را باز کرده، سپس بایستی گیربکس را با استفاده از دستگاه مینی فرز یا فرز آهنگری برش داده و جدا کنیم. سپس یه صفحه پلیت و گیربکس متناسب با موتورتان خریداری کرده و دوباره صفحه را جوش داده و موتور را بر روی صفحه می بندیم.
به این نکته توجه کنید که با باز شدن صفحه پلیت و گیربکس موتور ساید، لوله شفت و درام کرکره برقی نیز باز خواهد شد. به این ترتیب این کار پیچیده بوده و نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد.
در صورت خرابی مرکز کنترل و برد مدار فرمان موتور نیز می توانید آن را با یک رسیور جدید و نو تعویض کنید. البته به این سادگی که گفتیم نیست و باید ریموت های کرکره برقی شما مجدد کد داده شوند.

مشخصات موتور توبلار کرکره برقی
مشاهده

۲- تعویض موتور توبلار کرکره برقی:تعویض موتور توبلار کرکره برقی
همان طور که حتما در جریان هستید، موتور توبلار که به آن موتور توکار کرکره برقی، موتور لوله ای کرکره برقی و موتور تیوبلار نیز گفته می شود داخل لوله و شفت کرکره برقی نصب می شود. به همین دلیل، باز کردن و تعویض کردن این نوع از موتور کرکره برقی به مراتبط دشوار تر و پرهزینه تر از موتور ساید کرکره برقی است. چرا که در هنگام تعویض موتور توبلار، ابتدا باید لوله شفت و دارم کرکره برقی باز شود، سپس موتور از داخل شفت کرکره برقی بیرون کشیده شود. این کار پرزحمت و زمان بر است و نیاز به یک فرد فنی و توانمند است که بتواند این کار را به درستی انجام دهد.

۳- تعویض موتور سانترال کرکره برقی:تعویض موتور سانترال کرکره برقی
در صورتی که بخواهیم موتور سانترال یا موتور سنترال (Central) کرکره برقی را تعویض کنیم، بایستی نصاب و نفر فنی شرکت، موتور معیوب و قدیمی را باز کرده، و یه موتور جدید جایگزین آن کند. این کار نیاز به مهارت و توانایی های فنی بالایی دارد که تنها یک تکنسین فنی درب های اتوماتیک قادر به انجام این کار است. دقت کنید که در تعویض موتور سانترال، نیازی با باز کردن کامل کرکره نیست. البته توجه داشته باشید که این موتور چندان موتور محبوب و رایجی نیست و معمولا فقط برای برقی کردن و موتوری کردن کرکره های قدیمی از آن استفاده می شود.

مهم ترین کار بعد از تعویض موتور کرکره برقی اعم از ساید و توبلار، تنظیم میکروسوئیچ موتور است. با تنظیم صحیح میکروسوییچ موتور کرکره برقی، حد بالا و پایین کرکره تعیین می شود. لذا در انجام این کار بایستی دقت و مهارت کافی داشته باشیم تا میکروسوییچ موتور آسیب نبیند و حد بالا و پایین موتور کرکره برقی نیز به درستی انجام شود.

محاسبه قیمت کرکره برقی
مشاهده

قبل از تعمیر موتور کرکره برقی حتما دقت کنید که در برخی موارد، تعویض موتور کرکره برقی کم هزینه تر و به صرفه تر خواهد بود.
در پایان اگر قصد تعویض موتور ساید کرکره برقی تان را دارید با کارشناسان فنی و فروش شرکت ادا دور در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *