یکی از اجزای مهم در نصب و کارکرد کرکره برقی لوله، شفت (Shaft) یا دارم (Drum) کرکره برقی است. در این مقاله با انواع لوله شفت کرکره برقی آشنا می شویم تا در هنگام خرید و نصب کرکره برقی انتخاب درستی داشته باشیم. با ما تا انتهای مقاله لوله شفت و درام کرکره برقی همراه باشید. در مقاله پیشرو به نکات و موارد زیر خواهیم پرداخت و اگر سوالی در این باره داشته باشید به آن پاسخ داده خواهد شد.لوله شفت و درام کرکره برقی

در این مقاله سایت شرکت ادادور، به ترتیب به تمام موارد می پردازیم:

لوله شفت کرکره برقی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

همان طور که گفتیم یکی از قطعات، متعلقات و لوازم جانبی کرکره برقی، لوله، شفت و درام کرکره برقی است. تیغه ابتدایی یا همان سر تیغه توسط پیچ بوکس شش گوش سر مته دار که تصویر آن در پایین آمده است به بدنه لوله شفت پیچ می شود.

اندازه گیری شفت کرکره برقی

در اندازه گیری شفت کرکره برقی به روش زیر عمل می کنیم:

پیچ شش گوش سر مته دار
هر چقدر که برش تیغه کرکره برقی ما باشد، ما برش شفت و لوله را یک سانتی متر بیشتر در نظر می گیریم. مثلا اگر برش تیغه ۳۱۵ سانتی متر باشد، طول لوله شفت و درام کرکره برقی بایستی ۳۱۶ سانتی متر در نظر گرفته شود.
***طول لوله شفت تیغه کرکره برقی = یک سانتی متر+طول برش تیغه کرکره برقی***

در برخی از موارد، دو تکه لوله کرکره برقی به هم جوش داده می شوند. این کار چندان توصیه نمی شود مگر این که عرض دهانه کار بیشتر از شش متر باشد، چرا که طول استاندارد شاخه های درام و لوله شفت ۶ متر است. بنابراین برای دهانه های با عرض بیشتر از ۶ متر به ناچار بایستی دو تکه لوله را به هم جوش دهیم. در صورت تراز و صحیح جوش خوردن لوله شفت، هیچ مشکلی متوجه کرکره برقی شما نخواهد شد.
به این نکته توجه کنید که قطر و سایز لوله شفت و دارم معمولا با دو واحد سانتی متر و اینچ بیان می شود. همان طور که حتما در جریان هستید، هر اینچ معادل ۲,۵۴ سانتی متر است.
 1inch=2.54 cm 
ذکر این نکته ضروریست که اگر قصد برقی، اتوماتیک و موتوری کردن کرکره دستی قدیمی و سنتی تان را دارید، اگر بخواهید از موتور توبلار یا ساید کرکره برقی استفاده کنید، بایستی به اندازه عرض دهانه کار، لوله و شفت برای کرکره برقی در نظر بگیریم.

مشخصات فنی لوله و شفت کرکره برقی

مشخصات فنی لوله و شفت کرکره برقیاندازه گیری شفت کرکره برقی

از لوله های درز دار آهنی و فولادی به عنوان شفت و درام کرکره برقی استفاده می شود. می توان از لوله مانیسمان (لوله بدون درز) نیز به عنوان شفت و لوله کرکره برقی استفاده کرد. ولی به دلیل گران تر بودن لوله مانیسمان از لوله های درزدار استفاده می شود. ضخامت و گوشت این لوله های آهنی معمولا دو میلیمتر (2mm) است. در تصویر یک برش از لوله و شفت کرکره برقی با قطر هشت سانتی متر یا سه اینچ را مشاهده می کنید که ضخامت ورق لوله توسط یک کولیس دیجیتال در حال اندازه گیری است. همان طور که می بینید ضخامت ورق لوله آهنی کرکره برقی 3 میلیمتر است. این نوع از لوله ها از نوع ورق آهن سیاه هستند و امکان رنگ آمیزی و گالوانیزه کردن آنها وجود دارد.

موتور کرکره برقی آنتی کرش دار
مشاهده

سایز لوله شفت و درام کرکره برقی

به طور کلی سایز لوله شفت و درام کرکره برقی به دو عامل اصلی بستگی دارد:
۱- نوع موتور:
در کل ما دو نوع موتور کرکره برقی و درب برقی متداول در بازار داریم. یکی موتور توبلار لوله ای کرکره برقی و دیگری موتور ساید زنجیری کرکره برقی. لوله شفت و درام مناسب برای این دو نوع موتور کرکره برقی مشابه یکدیگر هستند، فقط سایز و قطر متفاوتی دارند.
۲- توان موتور:
هر چه توان موتور، چه موتور ساید زنجیردار و چه موتور توبلار لوله ای بیشتر باشید، قطر لوله شفت نیز باید بیشتر و بزرگتر باشد.
برای دهانه های با عرض بیشتر بهتر است از لوله شفت با ضخامت و گوشت بیشتر استفاده کنیم تا احتمال شکم و قوس دادن لوله شفت و درام کرکره برقی به حداقل برسد و استحکام درب برقی کرکره ای افزایش یابد.

سایز لوله شفت و درام کرکره برقی

لوله شفت و درام موتور توبلار لوله ای کرکره برقی

همان طور که گفته شد، یکی از انواع موتور کرکره برقی موتور توبلار لوله ای یا موتور توکار کرکره برقی است. سایز و قطر درام و شفت کرکره برقی برای موتور توبلار لوله ای به توان و سایز موتور توبلار بستگی دارد. سایز درام و لوله کرکره برقی برای موتور توبلار لوله ای در مجموع به سه دسته کلی تقسیم می شود، که این سه دسته در زیر آمده اند:
– سایز و قطر لوله شفت و درام موتور های توبلار لوله ای کرکره برقی با توان پایین:
در توان های پایین مثلا ۲۰، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ نیوتن معمولا از لوله شفت و درام کرکره برقی با قطر شش سانتی متر (۶ سانتی متر) یا قطر دو اینچ (۲ اینچ) استفاده می شود. برای برخی از موتور های توبلار لوله ای کرکره برقی با توان کم نیز می توان از لوله شفت و درام شش ضلعی (۶ ضلعی) استفاده کرد. لوله شفت های شش ضلعی برای موتور های توبلار با توان کم مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از لوله شفت و درام های ۶ ضلعی، هم اکنون چندان در بازار رایج نیستند.

کرکره برقی ضد سرقت
مشاهده

-سایز و قطر لوله شفت و درام موتور های توبلار لوله ای کرکره برقی با رنج توان متوسط و رایج در بازار:
برای موتور های توبلار لوله ای با توان و گشتاور ۸۰ نیوتن، ۱۲ متر مربعی، ۱۴ متر مربعی، ۱۲۰ نیوتن و ۱۴۰ نیوتن از لوله شفت با قطر ۸ سانتی متر (هشت سانتی متر) یا سه اینچ (۳ اینچ) استفاده می شود. تاج موتور های توبلار و آداپتور آنها در این رنج های توان به گونه ای طراحی و ساخته شده که برای این سایز از لوله مناسب است. این رنج توان موتور توبلار کرکره برقی در بازار بسیار رایج است. به همین دلیل معمولا سایز لوله شفت و درام کرکره برقی برای موتور توبلار لوله ای هشت سانتی متر یا سه اینج در نظر گرفته می شود.

– سایز و قطر لوله شفت و درام موتور توبلار صنعتی کرکره برقی:
برای درب کرکره ای برقی در ابعاد بزرگ یا باید از موتور ساید زنجیری کرکره برقی یا از موتور توبلار لوله ای صنعتی استفاده کنیم. موتور های توبلار صنعتی دارای توان و گشتاور ۱۹۰ نیوتن، ۲۳۰ نیوتن و ۳۲۰ نیوتن هستند. این موتور های توبلار صنعتی کرکره برقی به دلیل حجم بالای سیم پیچی موتور قطر زیادی دارند. برای این نوع از موتور های توبلار کرکره برقی از لوله شفت و درام با قطر یازده سانتی متر (۱۱ سانتی متر) یا چهار اینچ (۴ اینچ) استفاده می کنیم. حتما در هنگام خرید این نوع از موتور توبلار کرکره برقی به این نکته توجه کنید.

لوله شفت موتور ساید زنجیری کرکره برقی

لوله شفت موتور ساید زنجیری کرکره برقی

جنس و نوع لوله و شفت مورد استفاده برای موتور های ساید زنجیردار مشابه لوله و شفت موتور های توبلار لوله ای است. سایز لوله شفت و دارم مورد استفاده برای موتور های ساید زنجیری کرکره برقی به توان موتور ساید بستگی دارد. در زیر سایز لوله شفت و درام موتور های ساید زنجیردار و گیربکس دار به تفکیک و با توجه به توان موتور آمده است. شایان ذکر است که نوع ای سی و دی سی بودن موتور تاثیری بر روی سایز لوله و شفت ندارد، بلکه توان موتور است که در سایز درام و شفت تاثیر مستقیم دارد.

– سایز لوله شفت و درام موتور ساید زنجیری کرکره برقی با توان ۳۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ کیلوگرم:
لوله شفت و دارم با قطر و سایز ۱۱ سانتی متر (یازده سانتی متر) یا ۴ اینچ (چهار اینچ)

معرفی کرکره برقی لوکس
مشاهده

– سایز لوله شفت و درام موتور ساید زنجیری کرکره برقی با توان ۸۰۰ کیلوگرم:
لوله شفت و دارم با قطر و سایز ۱۳ سانتی متر (یازده سانتی متر) یا ۵ اینچ (پنج اینچ)

– سایز لوله شفت و درام موتور ساید زنجیری کرکره برقی با توان ۱۰۰۰ کیلوگرم:
لوله شفت و دارم با قطر و سایز ۱۸ سانتی متر (۱۸ سانتی متر) یا ۷ اینچ (هفت اینچ)

سایز لوله شفت و درام موتور ساید زنجیری کرکره برقی با توان ۱۵۰۰ کیلوگرم سه فاز:
لوله شفت و دارم با قطر و سایز ۲۲ سانتی متر (بیست و دو سانتی متر) یا ۸,۵ اینچ (هشت و نیم اینچ)
بدین ترتیب با توجه به توان موتورساید زنجیری و زنجیردار کرکره برقی، می توان سایز و قطر لوله درام و شفت کرکره برقی را محاسبه کرد.

رنگ و پوشش لوله شفت کرکره برقی

همان طور که گفته شد، از لوله های درزدار به عنوان لوله شفت و درام کرکره برقی استفاده می شود. برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی لوله می توان آن را به سه روش زیر رنگ کرد:
– رنگ لوله شفت و درام کرکره برقی با استفاده از قلم مو، اسپری یا پیسوله
– رنگ لوله شفت و درام کرکره برقی به روش الکترواستاتیک کوره ای
– رنگ لوله شفت و درام کرکره برقی به صورت طرح دار و لمینت شده مطابق تصاویر آمده در زیر.
همان طور که مشاهده می کنید، امکان رنگ کردن لوله و شفت کرکره برقی در رنگ چوب و طرح چوب به صورت دکورال و دکوراتیو وجود دارد.
– پوشش گالوانیز لوله شفت و درام کرکره برقی
در این روش، یک پوشش از روی سطح فلز آهن را می پوشاند تا بدین وسیله از پوسیدگی و زنگ زدگی آهن جلوگیری شود. در این روش هر دو سطح داخلی و خارجی لوله شفت و درام کرکره برقی گالوانیزه می شود.

جهت خرید و سفارش لوله و شفت کرکره برقی در رنگ دلخواه با کارشناسان فروش شرکت ادادور در ارتباط باشید.

قیمت لوله و شفت کرکره برقی

قیمت لوله شفت و درام کرکره برقی به عوامل زیر بستگی دارد:
– ضخامت ورق لوله شفت و درام کرکره برقی
– طول لوله شفت و درام کرکره برقی
– قطر و سایز لوله شفت و درام کرکره برقی
– رنگ و پوشش لوله شفت و درام کرکره برقی
حال اگر قصد خرید و استعلام قیمت لوله شفت کرکره برقی را دارید با کارشناسان فروش و فنی شرکت ادادور در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *