نصب موتور ریلی درهای اتوماتیک به علت مزایای قابل توجه در بسیاری از ساختمان‌های امروزی به کار برده می‌شوند. ابرای باز و بسته شدن اتوماتیک این درها از انواع موتورهای ریلی استفاده می‌شود. این موتورها توسط اهرم در را حرکت می دهند.  در کشور ما موتورهای ریلی از تنوع زیادی برخوردار هستند. معمولاً این موتورها از نوع الکترومکانیکی بوده و برندها و مدل‌های مختلف و متنوعی دارند. این موتور باید حداقل توانایی جابجایی یک لنگه از درب ریلی شما را داشته باشد. با توجه به ابعاد در و عرض آن و وزنی که موتور باید آن را حمل کند، نوع و قدرت موتور می‌تواند متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت کرکره برقی با ما تماس بگیرید.

 یکی از علت‌های محبوب بودن درهای کشویی کم سر و صدا بودن آنهاست. بنابراین علاوه بر ریگلاژ بودن در، موتور درب‌های کشویی نیز باید کم سر و صدا باشد.  تعداد تردد از در نیز یکی دیگر از عوامل در تاثیر گذار در انتخاب نوع موتور است. شما باید مشخص کنید که موتور را برای چه کاربردی استفاده می‌کنید و در طی شبانه روز قرار است چند بار این موتور درب را  باز و بسته کند..

 برای مثال درهای بزرگ ریلی کارخانجات حتماً باید از موتورهای صنعتی با وزن بالای ۱۵۰۰ کیلوگرم استفاده کنند. اما درهای معمولی پارکینگ منازل که از نوع سبک هستند، با موتورهای ضعیف‌تری که توانایی تحمل بار تا ۸۰۰ کیلوگرم را داشته باشند نیز  کار می‌کنند.برای خرید  موتور درب برقی از سایت دیدن کنید.

 ساختار موتور ریلی

 موتورهای درب‌های کشویی یک چرخ دنده کوچک در جلو خود دارند که با استفاده از دنده شانه‌ای نصب شده بر روی ریل در را جابجا می‌کند.

آموزش نصب چراغ فلاشر کرکره برقی
مشاهده

 چرخ دنده شانه‌ای باید به فاصله ۲ میلیمتری از چرخدنده اصلی قرار گیرد. در صورتی که این فاصله بیشتر باشد، دنده شانه‌ای را رد می‌کند. به این تریب علاوه بر رساندن به چرخ دنده اصلی و دنده شانه‌ای، درب نیز باز و بسته نمی‌شود و باعث تولید صدای ناهنجاری خواهد شد.  اگر این فاصله کمتر از ۲ میلیمتر باشد به دلیل اعمال وزن در بر روی چرخ دنده،  گیربکس موتور ریلی آسیب می‌بیند و در به سختی باز و بسته می‌شود. حتی در برخی از موارد پس از چند ثانیه کار کردن موتور در از حرکت می‌ایستد.

 نصب موتور ریلی

 اگر فرایند نصب برای موتور درهای ریلی به درستی انجام نشود، علاوه بر اختلال در کارایی، در طول عمر موتور نیز تاثیر می‌گذارد.  تراز بودن موتور، گونیا بودن آن نسبت به در و رعایت فاصله بین دنده‌ی شانه‌ای و چرخ دنده از جمله نکاتی هستند که باید به هنگام نصب موتور درهای ریلی مورد توجه قرار گیرد. با نحوی تعمیر درب ریلی آشنا شوید.

 موتور درهای کشویی حاوی یک میکروسوئیچ است. میکروسوئیچ‌ها در موتورهای درب‌های کشویی نقش حیاتی و مهمی را ایفا می‌کنند.  در واقع میکروسوئیچ حد نهایی باز و بسته شدن در را مشخص می‌کند و  در زمان مناسب حرکت درب را متوقف می‌نماید.

 اگر میکروسوئیچ به خوبی نصب نشده باشد یا کارایی لازم را نداشته باشد، فرمان قطع حرکت به موتور ارسال نشده، در نتیجه در انتهای حرکت در، موتور به صورت درجا کار کرده و آمپر کشی موتور باعث آسیب زدن به مدار فرمان و همچنین تجهیزات دیگر درب کشویی خواهد شد.

کرکره برقی فول پانچ و ویژگی‌های آن
مشاهده

 برای نصب موتور ریلی باید مراحل زیر به ترتیب انجام شود:

  • جایگذاری پلیت موتور با کف زمین یا سقف که با استفاده از جوشکاری در محل انجام شده و با اندازه گیری‌های دقیق جایگاه موتور محکم می‌شود.
  • جایگذاری دنده شانه‌ها موازی با چرخ دنده موتور
  • نصب برد
  • انجام سیم کشی‌های چشمی‌ها و فلاشر‌ها و متصل نمودن سیم کشی‌ها به برد موتور

 محل قرار گیری موتورهای ریلی

 موتورهای ریلی را می‌توان در بالا یا پایین در نصب کرد. تنها نکته‌ی مهم برای این موتورها نصب اصولی آنهاست. نصب موتور باید توسط یک آهنگر ماهر انجام شود.  موتور باید به گونه‌ای نصب شود که در باز و بسته شدن و انتقال قدرت به هیچ عنوان لرزشی نداشته باشد.

 تعمیر موتورهای ریلی

 موتورهای ریلی نیز مانند سایر قطعات درب ریلی ممکن است دچار خرابی شود. قبل از هرچیز باید مطمئن شوید که ایراد ایجاد شده در کارکرد در شما مربوط به موتور است.  سپس به دنبال رفع عیب موتور باشید.

 موتورهای درب‌های ریلی می‌تواند به علل مختلفی دچار اختلال شود. زمانی که یک سیم موتور قطع شده باشد موتور به طور کامل از کار می‌افتد. داغ کردن موتور نیز دلیل دیگر خرابی آن است.  عامل این مشکل می تواند خراب شدن استاتور موتور باشد.

 به هر حال وقتی با صدای بلند موتور رو به رو شدید، مطمئن باشید که ایرادی در کار موتور وجود دارد. این اختلال ممکن است شامل چندین مسئله مختلف باشد. برای مثال قرار نگرفتن موتور در جای مناسب، از فرم خارج شدن بلبرینگ‌ها و ایجاد اصطکاک بین بدنه موتور و استاتور می‌توانند عاملی برای صداهای ناهنجار موتور درب‌های ریلی باشد.

انواع حفاظ کرکره برقی
مشاهده

نتیجه گیری

درب‌های ریلی به علت مزایای زیادی که دارند،امروزه در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی به کار می‌روند. وابسته به تعداد باز و بسته شدن و وزن و ابعاد در موتورهایی با قدرت‌های مختلف برای این در‌ها به کار برده می‌شود. انتخاب موتور مناسب و نصب صحیح آن بسیار مهم است. صرفا قیمت کمتر به معنی کاربردی بودن یک موتور نیست. حتما قبل از اقدام به خرید از کارشناسان این حوزه مشورت بگیرید. و برای نصب از تکنسین‌های ماهر کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *