روش های کاهش صدای کرکره برقی

صدای کرکره برقی دلایل زیادی می تواند داشته باشد.یکی از این دلایل ممکن است که به مرور زمان و به دلیل کارآیی زیاد نیاز به سرویس و نگهداری داشته باشد.

یا به علت وجود اشکال کوچک در تیغه های آن باشد زیرا این تیغه ها در وزن های مختلف است و گاهی  ممکن است این وزن زیاد باعت به صدا در آمدن تیغه شود. در مواردی نیز ممکن است صدا از موتور درب برقی باشد که نیاز به بررسی توسط متخصصان ادادور دارد.در ادامه با تکنیک های کاهش صدای کرکره برقی آشنا شوید. برای اطلاع از قیمت کرکره برقی با ما تماس بگیرید.

علت و بررسی صدای کرکره برقی

 

 

انواع صدای درب کرکره ای

۱.صدای شکسته شدن و یا صدای تلق و تلوق

علت این صدا حرکت تیغه ها نسبت به یکدیگر و احتمال برخورد آن ها با هم است. نفوذ گرد و غبار بین تیغه ها منجر می شود تیغه ها نسبت به یکدیگر نتوانند خوب بچرخند و در نتیجه باعث ایجاد سرو صدا میشود.

انواع صدای درب کرکره ای

۲.صدای کشیده شدن ناخن

این صدای ایجاد شده به این دلیل می تواند باشد که تیغه ها به ریل گیر کرده اند که در این شرایط حرکت آن ها بریده بریده می شود. به عبارت دیگر تیغه ها به ریل گیر گرده و سرعت آن ها کم شده و پس از اینکه آزاد شدند یک دفعه سرعت آنها زیاد می شود.برای خرید  موتور درب برقی از سایت دیدن کنید.

۳.صدایی ناله حیوانات

دراین مورد این احتمال می ورد که گیربکس دچار آسیب شده است. علامت خرابی گیربکس کرکره برقی این است که وقتی بالا یا پایین می رود صدای مانند ناله حیوانات به گوش می رسد.

 

عوامل ایجاد صدا کرکره برقی

درب کرکره ای از قطعات فولادی ساخته شده که با باز شدن درب روی یکدیگر می غلتند که این باعث می شود تا سر و صدای زیادی به علت غلتیدن فلزها روی هم ایجاد گردد. علاوه بر این، صدای کرکره برقی می تواند به دلیل لرزش فلز در برابر قسمت های دیگر کرکره باشد و یا اینکه ریل های شل شده باشد. موارد دیگر از دلایل ایجاد صدای کرکره برقی به این شرح است:

۱.درصورت استفاده کردن از لوله نمره ۸، منجر به ایجاد سر و صدای در چند تیغه اول می شود. گاهی اوقات در موقع جمع شدن تیغه، چند تیغه اول سر و صدا ایجاد میکنند ولی بعد از بزرگتر شدن دور لوله، بقیه تیغه ها بدون سر و صدا کار میکنند. برای رفع و یا کاهش این صدا ها باید از  یک قطعه به نام ارتالن استفاده شود که این ارتالن ها در سایزهای ۸ به۱۱ و ۱۱ به ۱۸ تولید می شوند.

۲.در صورتی که صفحه پلیت ها و در نتیجه لوله تراز نصب نشود، تیغه های کرکره برقی هم به صورت تراز در مسیر ریل حرکت نکرده و در نتیجه سرو صدا ایجاد میکنند.

۳.گرد و خاک لای قلاب و بدنه تیغه کرکره از دیگر علت های ایجاد صدا در درب کرکره ی می باشد.

۴.  اگر در موقع نصب، فاصله بین لوله تا ریل با استاندارهای نصب کرکره برقی متناسب نباشد. یعنی که اگر لوله زیاد یا خیلی نزدیک به ریل باشد، منجر به کشیدگی یا تماس زیاد تیغه ها شده و باعث تولید سر و صدای تیغه می گردد.

۵.یکای سنجش ایج تیغه درب برقی بر اساس سال می باشد. ایج یک تیغه استاندارد بین ۱۲ تا ۱۴ سال است که در صورتی که این عدد تیغه  پایین تر از حد استاندارد باشد پس از مدتی به صدا می افتد.

۶. از دیگر دلایل ایجاد صدای درب کرکره ای کوره رنگ نامناسب است. پاشیده نشدن یکدست رنگ در مسیر نری و مادگی ( قلاب ) تیغه باعث به وجود آمد سر و صدا می شود.

کاهش صدای کرکره برقی
کاهش صدای کرکره برقی

صدای تیغه درب کرکره ای

یکی از روشهای کاهش صدای تیغه کرکره برقی استفاده از غضروفی آلومینیومی بین تیغه های کرکره است تا تیغه ها بدون ایجاد صدا بر روی هم حرکت کنند.در صورتی که تیغه درب کرکره ای مرغوب نباشد می توانید آن را تعویض کنید و با خرید تیغه مرغوب از ایجاد صدا جلوگیری کنید.

کرکره برقی رول گیتر ضد سرقت و امنیتی
مشاهده

شستن تیغه ها از دیگر روشهای کاهش صدای آن است. تکنیک دیگر نیز زیاد کردن قطر رول کرکره است تا اصطکاک میان تیغه ها کاهش یافته و هنگامی که رول می شود، بتواند در فضایی بیشتر حرکت کرده و بی صدا حرکت کند. با انواع تیغه درب کرکره ای  آشنا شوید.

در صورت شنیدن صدای در موتور کرکره برقی که احتمال آن تحت فشار بودن آن و یا خراب شدن موتور است بهتر است با متخصصین ادادور برای تعمیر موتور درب برقی تماس بگیرید.

صدای تیغه درب کرکره ای
صدای تیغه درب کرکره ای

تکنیک های رفع صدای کرکره برقی

بسیاری از درب های کرکره برقی از همان ابتدای نصب و یا پس از مدتی دچار سر و صدا می شوند یا به اصطلاح به صدا می افتند.
میزان شدت و نوع صدای کرکره های برقی، بسته به این که آلومینیومی یا فولادی (آهنی) گالوانیزه باشند میتواند متفاوت باشد.
صدای کرکره برقی که در برخی موارد، آزار دهنده نیز هست، از ضعف های این نوع از درب های اتوماتیک به حساب می آید، ولی امکان رفع و کاهش آن وجود دارد.
با این دید که هر مشکلی یک راه حلی دارد، در این مقاله ما سعی می کنیم به نکات زیر بپردازیم، و راهکار های رفع و کاهش صدای کرکره برقی را مورد بررسی دقیق قرار دهیم:

تکنیک های رفع صدای کرکره برقی
تکنیک های رفع صدای کرکره برقی

الف- دلیل ایجاد صدا در درب های کرکره برقی چیست؟
ب- از چه روش ها و ترفندها و راهکارهایی میتوانیم برای کاهش و رفع سر و صدای کرکره برقی استفاده کنیم؟
ج- در هنگام خرید، چه نوع کرکره برقی را خریداری کنیم که سر و صدای کمتری داشته باشد، یا به اصطلاح بی صدا یا سایلنت باشد.

و نکات دیگری که امیدواریم در کاهش صدای کرکره برقی پارکینگ یا مغازه شما مفید واقع شود.
پس با ما همراه باشید.

الف- دلیل ایجاد سر و صدا در درب های کرکره برقی:

قبل از پرداختن به دلایل و عوامل ایجاد صدا در کرکره برقی، ابتدا باید به بررسی نوع صدای ایجاد شده در آن بپردازیم.
انواع صدای ایجاد شده در کرکره های برقی:
– صدای رول شدن آهن
– صدای خر خر و تلق و تلوق
– صدای شکستن قلنج
– صدای سایش و ساییدگی
– صدای ضربات شدید
قبل از بررسی دلایل ایجاد سر و صدا در تیغه های کرکره برقی، به این نکته توجه کنید، که صدا در کرکره های برقی تا حدی نرمال و طبیعی است، چرا که آلومینیوم دور آلومینیوم و آهن دور آهن پیچیده می شود. اما برخی از صداهای ایجاد شده واقعا غیرعادی و آزار دهنده است.
فارغ از اینکه این کرکره، کرکره برقی مغازه یا پارکینگ است، سر و صدای زیاد آن می تواند مخل آسایش همسایگان و ساکنین شود.

۱- صدای کرکره برقی فولادی:

صدای کرکره برقی فولادی
صدای کرکره برقی فولادی

در کرکره های فولادی یا آهنی گالوانیزه تک جداره ساده تک جداره رول پانچ(فول پانچ)، صدای آهن کاملا طبیعی و معمول است. بنابراین، اگر کرکره برقی شما فولادی یا آهنی گالوانیزه است، نگران این صدای ایجاد شده نباشید.
این صدا در واقع صدای برخورد دو سطح آهنی با یکدیگر است. هر چند هم ضخامت ورق کرکره برقی، کیفیت و پوشش رنگ بالا باشد، باز هم این صدا قابل رفع نخواهد بود. پس این صدا طبیعی است و شدت آن به قدری نیست که باعث ایجاد مزاحمت شود. تیغه های فولادی و آهنی گالوانیزه تولید شده در شرکت ادا دور، به دلیل بهره گیری از روش های استاندارد در تولید و رنگ با کیفیت بی صدا و سایلنت می باشند.

در کرکره های فولادی یا آهنی فوم دار گالوانیزه، صدای قلنج و صدای تلق و تلوق بعضا شنیده می شود. این صدا بسته به شدت آن که باید مورد بررسی قرار گیرد، ممکن است نرمال باشد یا غیر نرمال. چرا که تیغه های فولادی یا آهنی گالوانیزه فومدار قاعدتا نباید صدای قلنج داشته باشند. در صورتی که صدای کرکره برقی فولادی یا آهنی گالوانیزه آزار دهنده باشد، بایتسی چاره ای برای آن اندیشیده شود.
در کرکره های برقی فولادی یا آهنی گالوانیزه فوم دار، ممکن است یک صدای قرچ و قروج شنیده شود. خاصیت کرکره های فولادی یا آهنی گالوانیزه فومدار، بی صدا بودن آن است. اما ممکن است به مرور زمان صدایی مشابه آنچه که به آن اشاره شد، در این نوع از کرکره های برقی شنیده شود.
با بررسی دقیق کارشناسی، امکان رفع و کاهش صدا وجود خواهد داشت.

نصب انواع جک درب پارکینگ
مشاهده

 

۲- صدای کرکره برقی آلومینیومی:

صدای کرکره برقی آلومینیومی
صدای کرکره برقی آلومینیومی

علت صدا در کرکره برقی آلومینیومی

– ضایعاتی و بازیافتی بودن تیغه کرکره برقی:
تیغه های کرکره برقی که از آلومینیوم ضایعاتی یا بازیافتی تولید می شوند معمولا صدا دار هستند. چرا که ترکیبات این نوع از آلیاژ دارای ناخالصی هایی است که می تواند باعث ایجاد صدا در کرکره های برقی شود. البته ایجاد صدا در یک تیغه کرکره برقی به معنای ضایعاتی بودن آن نیست. بنابراین اگر می خواهید که کرکره برقی آلومینیومی شما بیصدا و سایلنت باشد، تیغه استاندارد خریداری کنید.

– کیفیت و ضخامت پایین رنگ و پوشش تیغه های کرکره برقی:
یکی از مواردی دیگری که می تواند باعث ایجاد سر و صدا در کرکره های برقی شود، کیفیت و ضخامت پایین رنگ است. نوع و روش رنگ کاری هم در این مورد تاثیر گذار است. اگر عصایی های تیغه ها به درستی و به اندازه کافی رنگ شوند، میتواند در کاهش صدای کرکره برقی تاثیر گذار باشد. اگر رنگ کاری به درستی انجام شود، حرکت کرکره برقی در هنگام رول شدن نرم و بیصدا خواهد بود.

– دستگاه پرس اکسترود آلومینیوم:
نوع دستگاه و کیفیت ساخت دستگاه اکسترود و خط تولید، می تواند در کیفیت نهایی تیغه و سر و صدای کرکره برقی تاثیر گذار باشد. روش های نوین و علمی در تولید می تواند در کیفیت محصول نهایی و صدای کرکره برقی تاثیر گذار باشد.

علت صدا در کرکره برقی آلومینیومی
علت صدا در کرکره برقی آلومینیومی

۲- راه های کاهش صدای کرکره برقی:

۱-۲- خرید و نصب تیغه کرکره برقی بی صدا یا سایلنت:
اولین گام برای داشتن یک کرکره برقی بی صدا، دقت در هنگام خرید است. این نکته بسیار اهمیت دارد. بنابراین در هنگام خرید کرکره برقی، سعی کنید یک نوع تیغه کرکره برقی استاندارد و بی صدا را انتخاب کنید. تیغه های استاندارد تولیدی شرکت ادا دور، بی صدا و سایلنت بوده و شرکت بابت این موضوع به خریداران ضمانت و گارانتی کتبی خواهد داد.

۲-۲- نصب صحیح و اصولی کرکره برقی:
نصب صحیح و اصولی کرکره برقی، می تواند در کاهش صدای کرکره برقی تاثیر گذار باشد. عملکرد درست کرکره برقی شما وابسته به نصب صحیح آن است. پس حتما به این مسئله که چه کسی نصب کرکره برقی شما را انجام می دهد دقت کنید. هر چند تیغه و موتوری که خریداری کرده باشید با کیفیت باشد ولی نصب آن به درستی انجام نشده باشد، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

۳-۲- استفاده از ارتالون(تبدیل یا تفلن):

آرتالون برای کاهش صدای کرکره برقی
آرتالون برای کاهش صدای کرکره برقی


استفاده از ارتالون یا تبدیل که به اصطلاح به آن تفلن نیز گفته می شود، می تواند باعث کاهش صدای تیغه های کرکره برقی شما شود.

معمولا از دو سایز ارتالون استفاده می شود:
– ارتالون و تبدیل ۸ به ۱۳(هشت به سیزده): این سایز ارتالون، مناسب برای موتور کرکره برقی توبلار  تا توان ۱۴۰ نیوتن است. به این دلیل از این سایز ارتالون استفاده می کنیم که سایز لوله شفت یا درام موتور های توبلار هشت سانت یا سه اینچ است.

– ارتالون و تبدیل ۱۱ به ۱۷(یازده به هفده): این سایز ارتالون، مناسب برای موتور ساید کرکره برقی با توان ۳۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ کیلو گرم است.
به این دلیل از این سایز ارتالون استفاده می کنیم که سایز لوله شفت یا درام موتور های ساید یازده سانت یا چهار اینچ است.
زمانی که شما ارتالون را روی شفت کرکره برقی نصب می شود، با افزایش قطر لوله شفت، تعداد و سرعت دور کرکره برقی کاهش می یابد، همین مسئله باعث کاهش صدای کرکره برقی و حرکت نرم تر و روان تر آن خواهد شد.
نصب ارتالون‌، تبدیل یا تفلن هزینه چندانی ندارد و میتواند به عنوان یه روش برای کاهش صدای کرکره برقی از آن استفاده کرد.

راهنمای خرید انواع ریل کرکره برقی
مشاهده

۴-۲- استفاده از غلطک هدایت شونده:

غلطک هدایت شونده برای کاهش صدای کرکره برقی
غلطک هدایت شونده برای کاهش صدای کرکره برقی


یکی دیگر از روش های کاهش سر و صدای کرکره برقی، استفاده از غلطک هدایت شونده است. این غلطک که تصویر آن را در پایین می بینید، در دو طرف کرکره برقی و در بالای ریل نصب می شود، و با هدایت تیغه ها به دورن ریل، از اصطحکاک بین تیغه و ریل جلوگیری می کند. استفاده از غلطک هدایت شونده چندان مرسوم نیست، ولی می تواند در حرکت منظم و کاهش صدای کرکره برقی تاثیر گذار باشد.

۵-۲- استفاده از موتور ساید کرکره برقی به جای موتور توبلار:

موتور ساید کرکره برقی برای کاهش صدای کرکره برقی
موتور ساید کرکره برقی برای کاهش صدای کرکره برقی


عموما موتورهای ساید کرکره برقی در مقایسه با موتورهای توبلار، به دو دلیل صدای کمتری ایجاد میکنند:

الف- قطر شفت بیشتر موتورهای ساید نسبت به توبلار:
قطر شفت موتورهای ساید ۱۱ است و به همین دلیل، یعنی قطر شفت بزرگتر نسبت به موتور های توبلار، رول شدن تیغه های کرکره برقی که معمولا در اکثر موارد هشت سانتی متری است، روی شفت صدای کمتری ایجاد می کند.

ب- کارکرد بی صدای موتور های ساید:
موتور های توبلار به این دلیل که درون لوله نصب می شوند، ویبره و لرزش موتور به بدنه لوله شفت منتقل می شود. همین مسئله باعث ایجاد اندکی صدا و لرزش در هنگام کارکرد موتور می شود. صدایی شبیه به صدای زوزه و لرزشی خفیف.
این در حالی است که موتورهای ساید با کیفیت موجود در بازار، عملکرد نرم و بی صدایی دارند.
بنابراین توصیه می شود اگر محدودیت های فنی ندارید، از موتور ساید برای کرکره برقی استفاده کنید، تا صدای کرکره برقی شما کاهش پیدا کند.

۶-۲-روغن کاری و روانکاری موتور کرکره برقی:

روغن کاری و روانکاری موتور کرکره برقی
روغن کاری و روانکاری موتور کرکره برقی


برای عملکرد نرم تر و روان تر کرکره برقی، روغن کاری اندکپ بلبرینگ های موتورهای ساید و توبلار می تواند تاثیر گذار باشد. این کار می تواند باعث کاهش صدای کرکره برقی شود.
استفاده از یه روغن دان و مقدار روغن موتور می تواند سر و صدای بلبرینگ و گیربکس موتور کرکره برقی شما را کاهش دهد.

الف- قطر شفت بیشتر موتورهای ساید نسبت به توبلار:

قطر شفت موتورهای ساید ۱۱ است و به همین دلیل، یعنی قطر شفت بزرگتر نسبت به موتور های توبلار، رول شدن تیغه های کرکره برقی که معمولا در اکثر موارد هشت سانتی متری است، روی شفت صدای کمتری ایجاد می کند.

ب- کارکرد بی صدای موتور های ساید:
موتور های توبلار به این دلیل که درون لوله نصب می شوند، ویبره و لرزش موتور به بدنه لوله شفت منتقل می شود. همین مسئله باعث ایجاد اندکی صدا و لرزش در هنگام کارکرد موتور می شود. صدایی شبیه به صدای زوزه و لرزشی خفیف.
این در حالی است که موتورهای ساید با کیفیت موجود در بازار، عملکرد نرم و بی صدایی دارند.
بنابراین توصیه می شود اگر محدودیت های فنی ندارید، از موتور ساید برای کرکره برقی استفاده کنید، تا صدای کرکره برقی شما کاهش پیدا کند.

 

۷-۲- استفاده از غضروف آلومینیومی دو و سه سانتی:

تیغه غضروفی کرکره برقی
تیغه غضروفی کرکره برقی


کرکره های برقی میکس که ترکیبی از تیغه ۸ سانتی و غضروف دو یا سه سانتی متری هستند، حرکتی نرم تر و و روان تر دارند، و به همین دلیل سر و صدای این نوع از کرکره برقی کمتر از کرکره های برقی ساده است.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد.

تیم ما علاوه بر کاهش صدای کرکره برقی در مواردی مانند تعمیر کرکره برقی و همچنین تعمیر موتور کرکره برقی خدمات ویژه ای و سریعی را به شما ارائه می دهد. در صورت هر گونه مشکل در زمینه کرکره برقی ادادور در کنار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *